لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

تظاهرات فعالان حقوق زنان در قرقیزستان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۳:

در افغانستان و پس از حمله انتحاری شبه نظاميان به يک کميسيون انتخاباتی، تدابير امنيتی افزايش يافته است. در جريان حمله اين حمله انتحاری، ۹ تن کشته شدند که در ميان آن ها دو مامور پليس، دو غيرنظامی و پنج مهاجم حضور داشتند. طالبان که از قبل عمليات خود عليه برگزاری انتخابات رياست جمهوری در افغانستان را اعلام کرده بود، مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته است.

در پاکستان و در ناحيه قبيله نشين مهمند، شماری از ساکنان محلی در اعتراض به دستگيری‌هايی که از سوی دولت پاکستان در اين منطقه روی داده، تظاهرات کردند. معترضان گروه شبه نظامی «سرحد کور» را متهم به دستگيری‌‌ها کرده و گفتند اين گروه پس از دستگيری، حتی به خانواده‌ها خبر دستگيری را نمی دهد. فعالان حقوق بشر می گويند صدها تن در پاکستان توسط نيروهای امنيتی و اطلاعاتی دستگير و به زندان‌های ناشناس و مخفی منتقل می‌شوند.

در کوسوو، بقايای ۱۹ تن از آلبانيايی تبارهای کوسوو که توسط نيروهای صرب در جريان جنگ‌های سال‌های ۱۹۹۰ کشته شدند، به خانواده آن ها تحويل داده شد. هويت بقايای اين کشته شدگان توسط آزمايش «دی ان ای» و پس از جست وجو در يکی از گورهای دسته جمعی، مشخص شده است. هنوز از سرنوشت يک هزار و ۷۰۰ تن پس از جنگ کوسوو اثری نيست.

در پايتخت ارمنستان، شماری از فعالان محيط زيست در اعتراض به آن‌چه آن‌را «حفاری غيرقانونی» خواندند، تظاهرات کردند. اين تظاهرات در مقابل هتلی که ميزبان مراسم کنفرانس حفاری است برگزار شد. اين کنفرانس از سوی آمريکا و بانک جهانی برگزار شده است. معترضان وارد ساختمان هتل شده و به وزيران دولت ارمنستان گفتند اگر جرات می کنند، از آب های رودخانه های آلوده شده، بنوشند.

در روسيه، حکم صادره برای «ميخائيل کوزنکو» به اتهام ضرب و جرح يک مامور پليس در جريان پرونده موسوم به بولوتنايا به اجرا گذاشته شد. کوزنکو که با محدوديت روانی روبرو است، به يک سال مداوای اجباری در يک بيمارستان روانی، محکوم شده است. سازمان عفو بين الملل، کوزنکو را «زندانی عقيدتی» خوانده است.

در قرقيزستان، فعالان حقوق زن تظاهراتی مسالمت آميز با هدف پايان دادن به خشونت و تبعيض، برگزار کردند. اين تظاهرکنندگان به سمت ساختمان دولت رفته و نامه درخواست خود را به پارلمان تسليم کردند.

در گرجستان، کنفرانسی باهدف حمايت از امنيت چرخه محيط زيست در تفليس برگزار شد. سازمان های دولتی و نهادهای غيردولتی هر دو در اين کنفرانس حضور دارند. اين کنفرانس با هدف برنامه ريزی برای مقابله با مسائل حاد زيست محيطی گرجستان از جمله آلودگی هوا و معرفی صنايع سازگار با محيط زيست برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG