لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

اعتراض فعالان قزاقستان به حضور نظامی روسیه در اوکراین


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:58 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲:

در سيمفروپول در کريمه در جنوب اوکراين، مردان مسلحی که نقاب بر چهره دارند، ماشين‌ها را متوقف کرده و آن‌ها را بازرسی کردند. اين نيروهای نظامی که گفته می‌شود روس هستند، از خودروهای نظامی استفاده می کنند اما هيچ پلاکی که هويت آن ها را مشخص کند، ندارند. اوکراين دولت روسيه را به دخالت نظامی در خاک خود متهم کرده و کشورهای غربی از روسيه خواسته‌اند نيروهای خود را از اوکراين خارج کند.

در قزاقستان، معترضان در مقابل کنسولگری روسيه در آلماتی تجمع کرده و و به دخالت نظامی مسکو در کريمه، اعتراض کردند. تجمعی ديگر در مقابل سفارت روسيه در آستانه پايتخت قزاقستان برگزار شد و معترضان از روسيه خواستند به حضور نظامی خود در کريمه پايان داده و همچنين خواستار تعطيلی پايگاه‌های نظامی روسيه در خاک قزاقستان شدند.

در نيويورک در ايالات متحده آمريکا، نزديک به ۳۰۰ تن از معترضان در مقابل کنسولگری روسيه تجمع کرده و خواستار پايان دادن به دخالت نظامی روسيه در کريمه شدند. معترضان از کشورهای جهان خواستند به روسيه فشار بياورند تا نيروهای خود را از خاک اوکراين خارج کند.

در بلاروس، دادگاه شماری از فعالان که به اتهام «برگزاری تجمع غيرقانونی» در مخالفت با جنگ در مقابل سفارت روسيه دستگير شده بودند، برگزار شد. نزديک به ۲۰ تن از جمله هفت روزنامه‌نگار در جريان اين پرونده، دستگير شدند. دادگاه چند تن از متهمان اين پرونده را به تحمل حدود دو هفته زندان، محکوم کرده است.

در اسلام آباد پايتخت پاکستان، پليس دورتادور محل حادثه حمله به يک مجتمع قضايی را محصور کرد. در جريان حمله مردان مسلح به ساختمان و تيراندازی در يکی از دادگاه‌ها، دستکم ۱۱ تن کشته شده و حدود ۲۰ تن هم زخمی شدند.

همچنين در پاکستان، دو تن از شبه نظاميان سپاه مرزی (سرحد کور) ، در جريان انفجار بمب کنار جاده ای در ناحيه خيبر، کشته شدند. اين حمله در حالی انجام شده که طالبان پاکستان به تازگی از برقراری آتش‌بس يک ماهه خبر داده است.

در جمهوری آذربايجان، انفجاری در يک آرايشگاه باعث بروز خسارت در ساختمانی شد که دفتر اصلی حزب اپوزيسيون هم در آن واقع شده است. خسارت جانی در اين حادثه گزارش نشده است. مقامات امدادی از اعضای حزب خواسته‌اند ساختمان را تخليه کنند. برخی از فعالان حزب از احتمال حمله سازمان يافته از سوی دولت حاکم، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در گرجستان، حدود ۲۰۰ تن از فعالان دست به تظاهراتی ۷۵ کيلومتری از تفليس به سمت روستای «آتوتسی» در ناحيه جدا افتاده از دولت مرکزی اوستيای جنوبی زدند. اين فعالان قصد دارند به فعالان محلی پيوسته و مخالفت خود با حصارکشی مرزی از سوی نيروهای نظامی اوستيای جنوبی را نشان دهند. روسيه و جدايی طلبان اوستيا خواهان کشيدن مرز جداگانه هستند در حالی که دولت تفليس، اين منطقه را به عنوان خاک گرجستان به رسميت می شناسد.

در ناحيه «هومل» در بلاروس، مراسم جشن «ماسلنيتسا» يا همان پايان زمستان، برگزار شد. در اين مراسم مسيحيان ارتدوکس کره، پنير، تخم مرغ و گوشت صرف کرده و خود را برای مراسم موسوم به «چله روزه» آماده می کنند.
XS
SM
MD
LG