لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

همکاری مشترک ایران، افغانستان و هند در بندر چابهار


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳:

در پاکستان و در تدابير شديد امنيتی، دادگاه پرويز مشرف، رييس جمهوری سابق پاکستان برگزار شد. وی در دادگاه حاضر شده کيفرخواست و اتهام‌های مطرح شده عليه خود را شنيد. پرويز مشرف که در کودتايی در سال ۱۹۹۹ قدرت را در اختيار گرفت، در سال ۲۰۰۸ از قدرت کنار گذاشته شد. وی در حال حاضر در بيمارستانی در روالپندی تحت درمان برای بيماری قلبی است.

در عراق، يک بمبگذار انتحاری خود را در يک مينی ون روی پلی در رمادی، منفجر کرد. در پی اين انفجار دستکم هفت تن کشته شده و حدود ۱۰ تن زخمی شدند. اين پنجمين حمله به يک پل در استان انبار توسط شبه نظاميان مرتبط با القاعده از زمان شروع درگيری اين گروه ها با نيروهای دولتی عراق است.

در بلاروس، «آناتول ليابدژکا» رهبر حزب اپوزيسيون «جبهه مدنی متحد» پس از تحمل ۱۵ روز زندان، آزاد شد و مورد استقبال دوستان و حاميان و شماری از خبرنگاران قرار گرفت. وی بازداشت موقت خود را نشانه «سياست های پوچ» دولت حاکم بلاروس خوانده است.

در قرقيزستان، ائتلافی جديد با عنوان «برای تقويت ايالت» در پارلمان اين کشور شکل گرفته است. پارلمان قرقيزستان قرار است به دولت جديد ائتلافی رای اعتماد دهد. دولت جديد از ائتلاف چهار حزب تشکيل شده است. دولت قبلی اين کشور که با اتهام فساد مالی روبرو بود، بيش از دو هفته پيش منحل شد.

در قزاقستان و در پی سقوط هفته گذشته راکت هواشناسی روسيه در خاک اين کشور، اعتراض‌ها در مقابل سفارت روسيه در آستانه شکل گرفته است. معترضان می‌گويند مواد شيميايی مضر سوخت راکت‌های روسيه به محيط زيست آسيب می‌رساند. معترضان خواستار ممنوعيت هدايت و شليک راکت‌های روسيه در خاک قزاقستان شده‌اند.

در گرجستان، شماری از مردم برای ادای احترام به ۷۵مين سالگرد تولد «زوياد گامساخورديا»، اولين رييس جمهوری اين کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی سابق، برسر مزار او در تفليس، گردهم آمدند. فرزندان گامساخورديا از حاکميت گرجستان درخواست کردند نحوه مشکوک مرگ پدرشان را بررسی و دنبال کند. وی در شرايطی نامشخص در سال ۱۹۹۳ از جهان رفت که البته مرگ او را ناشی از خودکشی اعلام کردند.

در افغانستان، وزارت خارجه اين کشور اعلام کرد به زودی ايران، افغانستان و هندوستان تفاهم نامه‌ای برای استفاده مشترک از بندر چابهار امضا خواهند کرد. بندر چابهار در جنوب ايران و مجاور دريای عمان قرار دارد.

در شمال عراق و در بيمارستان شهر کرکوک، يک مادر نوزادهای پنج قلو به دنيا آورد. اين پنج نوزاد که همه پسر هستند، هريک نزديک به ۶۰۰ گرم وزن دارند. پدر اين اين پنج پسر، نام های پيامبر اسلام و خلفای بعد از او طبق روايت اهل سنت را برای آن‌ها برگزيده و «محمد، ابوبکر، عمر، عثمان و علی» نام گرفته‌اند. «يوسف ابراهيم الجبوری» پدر اين پنج قلو می گويد حال همه بچه‌ها و مادرآن‌ها خوب است و همه سالم هستند.
XS
SM
MD
LG