لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

برگزاری مراسم جشن ششمین سالگرد استقلال کوسوو


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:20 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲:

در پريشتينا، پايتخت کوسوو و با برگزاری مراسم رژه نظامی، ششمين سالگرد استقلال اين کشور جشن گرفته شد. کوسوو در ۱۷ فوريه سال ۲۰۰۸ به طور يکجانبه اعلام استقلال کرد و تاکنون از سوی بيش از ۱۰۰ کشور جهان به رسميت شناخته شده است. صربستان هنوز استقلال کوسوو را به رسميت نشناخته است.

در اوکراين، شماری از فعالان مخالف دولت که يکی از ساختمان های دولتی را اشغال کرده بودند، آن را ترک کردند. در دو ماه گذشته، ساختمان هيات دولت در کی‌يف چند بار به اشغال مخالفان درآمده است. پايان دادن به اشغال ساختمان دولت، يکی از شروط دولت حاکم اوکراين برای اعطای عفو سراسری به دستگيرشدگان پس از اعتراض ها بود. يک گروه کوچک از مخالفان شرايط دولت را رد کرده و گفته دولت بايد به سرعت به حصرخانگی چهره های معترض و مخالف، پايان دهد.

در افغانستان، اعضای يک حزب سياسی که زيرنظر فرماندار سابق کابل اداره می شود، از کانديداتوری «اشرف غنی» در انتخابات رياست جمهوری اين کشور حمايت کردند. اشرف غنی، وزير سابق دارايی که سابقه کار در بانک جهانی را هم دارد، در حال کسب حمايت تدريجی در فضای سياسی افغانستان است. در انتخابات رياست جمهوری که پنجم آوريل برگزار می شود، ۱۱ کانديدا با هم رقابت خواهند داشت.

در سوات در شمال غربی پاکستان، هنرمندان اين منطقه نمايشگاهی برای گراميداشت برای يکصدمين سالگرد تولد «عبدالغنی خان» هنرمند، فيلسوف و شاعر پشتو زبان، برگزار کردند. غنی خان که در سال ۱۹۹۶ درگذشت، از چهره های فرهنگی شاخص پشتوزبان محسوب می شود. نمايشگاه بزرگداشت او به مدت يک ماه قرار است برگزار شود.

در قزاقستان، فعالان از يک مرکز بازداشت موقت وزارت کشور در آلماتی بازديد کردند تا حمايت خود را از يکی از فعالان که دو روز پيش دستگير شده، نشان دهند. صدها تن در تظاهرات دو روز پيش در مقابل بانک ملی قزاقستان، به سقوط ۲۰ درصدی پول ملی کشور اعتراض کردند. شماری از فعالان به دليل شرکت در اين تظاهرات، به پرداخت جريمه نقدی محکوم شدند.
XS
SM
MD
LG