لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

گرامیداشت روز جهانی حقوق بشر در گرجستان، ارمنستان، مولداوی و بوسنی


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲:

در اوکراين، صدها تن از معترضان با فرياد دادن شعاری هايی چون «بيگناه را آزاد کنيد» در مقابل ساختمان ديوان عالی در «کی يف» تجمع کردند. قرار بود دادگاه شاهد بررسی پرونده يک خبرنگار به نام «والری هاراهوتس» باشد اما اعلام شد به دلايلی که گفته نشده، وی در بيمارستان بستری شده و جلسه دادگاه به تعويق افتاده است. هاراهوتس يکی از سازماندهان اعتراض های اخير است که در مقابل ساختمان رياست جمهوری در يکم دسامبر، ۱۰ آذر، برگزار شد.

در «سيمفروپول» در کريمه، رييس شورای ملی «تاتاری های کريمه» اعلام کرد وی در راس هياتی به معترضان در اوکراين می پيوندد. «رافت چوباروف» گفت به همراه يکی ديگر از اعضا در ميان جمع معترضان اوکراينی برای انضمام به اتحاديه اروپا، حاضر شده و در آن جا چادر خواهد زد.

در افغانستان، شورای ملی امنيت اعلام کرد در هفته گذشته شماری از حملات انتحاری را خنثی کرده و ۲۲ شورشی را هم در ارتباط با آن دستگير کرده است. مقامات رسمی با نشان دادن مواد منفجره و سلاح های کشف شده، گفتند که شورشيان با گروه هايی چون طالبان و شبکه حقانی در تماس بوده اند.

در پاکستان، ايستگاه های سوخت رسانی و پمپ های بنزين در استان پنجاب فروش گاز طبيعی که جايگزين ارزانتری برای سوخت هايی چون ديزل و بنزين است را متوقف کردند. اصلی ترين تامين کننده گاز طبيعی در اين استان اعلام کرد عرضه سوخت را برای سه ماه به حال تعليق درآورده است. پاکستان با بحران انرژی روبرو است و شرکت های تامين کننده گاز مجبور هستند برای حفظ منابع کافی برای مشتريان خود، گاز طبيعی برای مصارف خودرو را متوقف کنند.

در تاجيکستان، گروهی از فعالان مراسم کنفرانس خبری «رحمت الله زئيروف» که رهبری حزب اپوزيسيون سوسيال دموکراتيک را برعهده دارد را با اخلال روبرو کردند. مخالفان زئيروف از اين که وی در جريان آخرين سفر خود به اوکراين و روسيه گفته بود که انتخابات رياست جمهوری تاجيکستان منصفانه نبوده، از دست او خشمگين هستند.

در بوسنی – هرزگوين، فعالان در سارايوو پايتخت اين کشور برای گراميداشت روز جهانی حقوق بشر، راهپيمايی کردند. اين فعالان حمايت خود را از حقوق مدنی چون حق اصلاح ساختار آموزش، قانون گذاری برای مقابله با فساد مالی و حمايت از حقوق همجنسگرايان، نشان دادند.

در ارمنستان، فعالان احزاب اپوزيسيون و شماری از سازمان های غيردولتی در ايروان، پايتخت اين کشور با هدف بالابردن آگاهی درمورد نقض حقوق بشر از جمله دستگيری های متناوب معترضان مخالف دولت، تظاهرات کردند. اين فعالان نامه ای به دفتر محلی شورای اروپا تحويل داده و از آن از نهادهای بين المللی حقوق بشر خواستند توجه بيشتری به وضعيت ارمنستان داشته باشند.

در گرجستان، فعالان عضو سازمان های غيردولتی مدافع حقوق بشر از بنای متروک بيمارستان سابق تلفيس ديدار کرده و در گراميداشت روز جهانی حقوق بشر با افراد بی خانمانی که در آن مسکن گزيده اند، ملاقات کردند. گزارش شده شمار زيادی از اين افراد بی خانمان از دولت تقاضای کمک کرده اند تا از وضعيت بهتری برخوردار شوند ولی اين تلاش ها بدون موفقيت بوده است.

و در «کيشيناو» پايتخت مولداوی، دفتر محلی سازمان عفو بين الملل با اجرای ترانه Imagine از جان لنون، روز جهانی حقوق بشر را برگزار کردند.
XS
SM
MD
LG