لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

برگزاری مسابقات ورزشی دختران در ناحیه خیبر در پاکستان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲:

در ناحيه «باتکن» در جنوب قرقيزستان و در جريان مقابله ميان دو گروه از مردم، منطقه محاصره شده تاجيک برای مدتی مسدود شد. اين تنش زمانی روی داد که يک قهوه خانه که صاحب آن اهل قرقيزستان است دچار آتش سوزی شد. تحقيقات برای دليل اين حادثه در جريان است اما شماری می گويند اين آتش سوزی عمدی بوده است. اين منطقه که مرزبندی دقيق و درستی ندارد، مواقعی شاهد درگيری ميان اهالی قرقيزستان و تاجيکستان است.

در تفليس، پايتخت گرجستان، حاميان و طرفداران «وانو ميرابشويلی» نخست وزير سابق اين کشور به نحوه رفتاری که او گفته در بازداشت با او شده، اعتراض کردند. ميرابشويلی گفته نيروهای امنيتی در سلول زندان او را تهديد کردند در صورتی که اطلاعاتی در مورد مرگ «زوراب ژوانيا» نخست وزير سابق در سال ۲۰۰۵ به آن ها ندهد، دوستان و افراد فاميل او را دستگير خواهند کرد. ميرابشويلی با اتهام هايی چون «سوءاستفاده از قدرت، اختلاس و پوشاندن اطلاعات مربوط به قتل» روبرو است.

در آستانه پايتخت قزاقستان، شماری از مردم در مقابل ساختمان محل کار دادستان کل تجمع کرده و نسبت به از دست دادن خانه های خود بدون اين که به آن ها اخطار و يا هشدار قبلی داده شود، اعتراض کردند. پليس شماری از اين افراد را به دليل «برگزاری تجمع بدون مجوز» دستگير کرد.

در مسکو گروه های بين المللی مدافع حقوق بشر نتايج تحقيقات خود در مورد دستگيری های پرونده موسوم به بولوتنايا را منتشر کردند. حوادث بولوتنايا در ششم ماه مه ۲۰۱۲ روی داد و شماری از معترضان به اتهام بروز خشونت عليه نيروهای پليس، دستگير شدند. اين گروه ها اعلام کردند عنوان اين حادثه از سوی مقامات رسمی بايد به عنوان «تظاهرات گسترده» تغيير پيدا کرده و بايد اعلام شود که نيروهای پليس عامل تحريک خشونت بوده اند. در حال حاضر نمايندگان پارلمان مشغول بررسی طرحی هستند که شايد شماری از متهمان پرونده موسوم به بولوتنايا مشمول عفو شوند.

همچنين در مسکو، ساکنان ناحيه «اودينتسوف» شانزدهمين روز اعتراض های خود در مقابل ساختمان دومای روسيه را برگزار کردند. معترضان می گويند محل زندگی آن ها «غيرمنصفانه» ضبط و گرفته شده و مقامات محلی ناحيه «روبليوفکا» اين املاک را با حمايت و کمک «احکام دادگاه های فاسد» گرفته اند. معترضان همچنين در جريان تجمع خود، به نوبت اعتصاب غذا می کنند.

در «کی يف» پايتخت اوکراين، «روسلانا» خواننده معروف به جمع معترضان پيوست تا از دولت بخواهند سياست رواديد آزاد با اتحاديه اروپا را دنبال کند. اين اعتراض بخشی از تظاهرات گروهی است که در هفته های اخير در اوکراين برپاست و در مخالفت با دولت حاکم اوکراين است که از همکاری های نزديک با اتحاديه اروپا، عقب نشينی کرده است.

در تاجيکستان، مقامات شهر «خجند» جلسه ای برای بررسی مسئله رو به رشد «همسرکشی» در دو سال اخير برگزار کردند. مقامات قضايی و رسمی می گويند آمار خشونت های خانگی در حال تهيه است و جزييات آن بايد بيشتر بررسی شود.

در پاکستان، نيروهای پليس اطراف مسجد شيعيان در راولپندی خط قرنطينه برپا کردند. يک مهاجم انتحاری خود را در بيرون از مسجد خود را منفجر کرد که چهارتن از جمله دو افسر پليس در آن کشته شدند. شاهدان عينی می گويند شخص مهاجم قصد ورود به داخل مسجد داشت که برای سوال و جواب کردن در بيرون از مسجد متوقف شده بود.

و در پيشاور در شمال غربی پاکستان، فصلی از بازی های ورزشی دختران برپا شد. نزديک به ۲۰۰ دختر ورزشکار از ناحيه خيبر در ۱۶ رشته ورزشی با هم رقابت خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG