لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

برنامه دو عضو آزاد شده «پوسی رایوت» برای فعالیت های حقوق بشری


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲:

در فرودگاه شهر «کراسنويارسک» در روسيه دو عضو گروه «پوسی رايوت» که در زندان بودند، پس از برخورداری از عفو و آزادی از زندان، با هم ملاقات کردند. «نادژدا تولوکنيکووا» و «ماريا آليوخينا» در مورد برنامه های خود در حوزه حقوق بشر با هم گفت وگو کردند. اين دو از فوريه سال ۲۰۱۲ به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به دو سال زندان محکوم شده بودند.

همچنين در روسيه، نمايشگاهی از آثار هنرمندانی که در خيابان کار می کنند در يک گالری در «اومسک» به نمايش درآمد. گفته می شود شماری از آثار ارائه شده به دليل اين که تصاوير جنجالی از ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به نمايش گذاشته اند، از فهرست آثار حذف شده اند. نمادی با اين پيام که «پوتين اين جا بوده است» در محل آثاری که در نمايشگاه وجود ندارند، نصب شده است. گزارش شده اين گالری آثار حذف شده را در آرشيو خود ضبط کرده است.

در مقدونيه، شماری از فعالان در مقابل پارلمان در سالگرد اخراج نمايندگان اپوزيسيون پارلمان و خبرنگاران منتقد از جمع شورا و پيش از رای گيری در مورد بودجه سال ۲۰۱۳ دولت، تجمع و اعتراض کردند. معترضان می گويند اين حرکت، گامی رو به عقب برای دموکراسی در مقدونيه محسوب می شود.

در «کی يف» پايتخت اوکراين، نزديک به ۸۰۰ تن از معترضان به سمت محل جلسه شورای شهر که مشغول برگزاری جلسات موقت خود است، راهپيمايی کردند. اعضای شورای شهر به دليل اين که معترضان در ساختمان شهرداری تجمع کرده اند، مجبور به برگزاری جلسه در يک ساختمان ديگر کرده بودند که معترضان در آن جا هم تجمع کردند. به محض اين که فعالان اپوزيسيون به محل برگزاری موقت جلسات رسيدند، شورای شهر ختم جلسه خود را اعلام کرد.

در منطقه قبيله نشين پاکستان که تحت نظر دولت مرکزی اداره می شود، کارکنان دولتی در حوزه خدمات عمومی در اعتراض به پرداخت نشدن شش ماه حقوق خود، راهپيمايی کرده و خواستار پرداخت حقوق خود شدند. اين کارکنان می گويند مديران آن ها هيچ توضيحی که چرا حقوق آن ها پرداخت نمی شود به آن ها نداده اند. شماری از اين کارکنان می گويند به دليل نداشتن درآمد، توان فرستادن کودکان خود به مدرسه را ندارند و بچه هايشان از مدرسه بازمانده اند.

در افغانستان، شماری از کانديداهای احتمالی انتخابات رياست جمهوری، در يک کنفرانس خبری حاضر شده و نسبت به برخی از کمپين های تبليغاتی تلويزيونی که به گفته آن ها در خدمت برخی کانديداهای خاص است، اعتراض کردند. انتخابات رياست جمهوری افغانستان در ماه آوريل سال آينده، چهار ماه ديگر قرار است برگزار شود و طبق قوانين انتخاباتی، هرگونه کمپين قبل ازماه فوريه، نزديک به دوماه ديگر، ممنوع است.

و در قرقيزستان، فرودگاه شهر «اوش» در جنوب اين کشور ورود مسافری که آمار مسافرت به اين شهر را به يک ميليون سفر رساند را جشن گرفت و به اين شخص يک بليت هواپيمايی رايگان هديه شد. اين شهر از نقاط اتصال مهاجران از کشورهای ازبکستان و تاجيکستان و نيز نقطه خروج برای شهروندان قرقيزستان است که راهی روسيه می شوند.
XS
SM
MD
LG