لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

دو عضو آزاد شده پوسی رایوت: به دنبال روسیه ای بدون پوتین هستیم


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – جمعه ششم دی ماه ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:13 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – جمعه ششم دی ماه ۱۳۹۲:

دو عضو گروه «پوسی رايوت» و چند روز پس از آزادی از زندان، در مسکو در يک کنفرانس خبری حاضر شدند. «نادژدا تولوکنيکووا» و «ماريا آليوخينا» گفتند خواهان روسيه ای بدون حضور ولاديمير پوتين در راس قدرت هستند و بهتر است جای او با ميخائيل خودورکوفسکی عوض شود. خودورکوفسکی به مدت ۱۰ سال در زندان بود و به تازگی با فرمان عفو ولاديمير پوتين از زندان آزاد شده و يک راست به آلمان رفت. اين دو همچنين اعلام کردند پروژه ای به نام «منطقه قانون» به راه انداخته اند که تمرکز آن بر دفاع از حقوق زندانيان و بهبود شرايط زندانيان خواهد بود.

در کابل، پايتخت افغانستان يک بمبگذار انتحاری به يک کاروان نيروهای نظامی حمله کرد که در جريان آن سه تن از سربازان خارجی کشته شدند. هشت غيرنظامی هم گزارش شده که در جريان اين حمله زخمی شده اند. طالبان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته است.

در پاکستان، دانشجويان دانشگاه اسلام آباد نسبت به آن چه آن را «عمليات مخفيانه دولت برای کشتار غيرنظاميان در شمال وزيرستان» خوانده اند، اعتراض کردند. رهبران قبايل شمال وزيرستان می گويند در عمليات نظامی دولت در واکنش به يک حمله انتحاری، نزديک به ۷۰ غيرنظامی کشته شدند.

در اوکراين، معترضان به مقابل سفارتخانه های آلمان و اتريش در «کی يف» رفته و از اين دو کشور خواستند دارايی های مقامات دولتی اوکراين که در اين کشورها دارايی و املاک دارند را تحريم کنند. معترضان شماری از مقامات دولتی را به فساد مالی و دست داشتن در حمله به «تاتيانا چرنوويل» خبرنگاری که پرده از فساد مالی آن ها برداشته، متهم کردند.

در ژنو در کشور سوييس، شماری از ناراضيان ازبک خانه خالی از سکنه «گلنارا کريمووا» دختر «اسلام کريمف» رييس جمهوری ازبکستان را اشغال کردند. در ويدئويی که از سوی «صفر بکيان» يکی از ناراضيان ازبک به راديو اروپای آزاد، راديو آزادی فرستاد شده، تصاويری از تابلوهای نقاشی معروف بر ديوارها ديده می شود که به گفته ناراضيان ازبک، گفته شده بود همگی در موزه دولتی ازبکستان هستند. صفر بکيان، نگفته که چطور دسترسی داشته تا اين تصاوير را از داخل خانه گلنارا کريمووا بگيرد.

در بوسنی – هرزگوين، شرکت هواپيمايی روسی «مسکوويا» نخستين پرواز مستقيم ميان مسکو و سارايوو را آغاز کرد. مقامات بوسنی اميدوارند با شروع اين خط هوايی، جهانگردان و مسافران بيشتری از روسيه به پيست های اسکی بوسنی – هرزگوين و نيز مکان های تاريخی اين کشور بيايند.

و در قرقيزستان و در استان جنوبی «باتکن» در اين کشور، کودکانی که کلاس مدرسه آن ها در واگن يک قطار برپا می شود، با حضور سرزده «بابا سرما» روبرو شدند. بابا سرما، از شخصيت های فولکلور اين کشور محسوب می شود. کودکان از بابا سرما کادو و کتاب های درسی که از سوی يک تاجر زن اهدا شده بود، هديه گرفتند. مردم اين روستا در منطقه ای زندگی می کنند که امکانات اوليه زندگی به طور مناسب فراهم نيست و مدرسه دائمی هم ندارد.
XS
SM
MD
LG