لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

برگزاری روز کریسمس از سوی کلیسای ارتدوکس


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲:

در کرکوک در شمال عراق، يک خودروی بمبگذاری شده در نزديکی يک ايستگاه پليس منفجر شد و پنج تن کشته و بيش از ۵۰ تن زخمی شدند. کرکوک يکی از مناطق مستعد بروز ناآرامی در عراق است.

تاجيکستان، پذيرای حضور «توکون ماميتوف» معاون نخست وزير قرقيزستان در اين کشور است که وارد دوشنبه شده است. دو کشور برای کاهش تنش در مورد مسئله ساکنان مرز تاجيکستان و قرقيزستان دوری از گفت وگوها که به پيشنهاد قرقيزستان شروع شده را ادامه می دهند. در سال گذشته ميلادی، دو کشور تنش هايی در مناطق مرزی تجربه کردند.

در اسلام آباد، پايتخت پاکستان، دادگاه ويژه اجازه داد بررسی پرونده پرويز مشرف به دليل دستيابی او به خدمات پزشکی، برای دو روز به تعويق بيافتد. پرويز مشرف با اتهام «خيانت» به دليل برقراری وضعيت اضطراری در نوامبر سال ۲۰۰۷، روبرو است. وی در روزهای گذشته با مشکل قلبی روبرو شده و در بيمارستان نظامی بستری است.

در ناحيه قبيله ای وزيرستان در شمال پاکستان و به دليل مسدود کردن جاده ها، شماری از کاميون ها متوقف شده اند. ماموران پليس پاکستان مشغول افزايش اقدامات امنيتی در نزديکی مرز اين کشور با افغانستان هستند. رانندگان کاميون می گويند به دليل توقف های طولانی، کالاهايی که به مقصد افغانستان حمل می کنند، در حال گنديدن و فاسد شدن است.

در بوسنی – هرزگوين، اداره گردشگری اعلام کرد گرم شدن هوا باعث شده پيست های اسکی پذيرای جهانگردان نباشند و از اين رو به اقتصاد کشور آسيب زده است. سرمايه گذاران شهر سارايوو که در سال ۱۹۸۴ ميزبان المپيک زمستانی بوده، می گويند کمبود برف، آسيب جدی به اقتصاد محسوب می شود.

در کشورهايی که مسيحيان ارتدوکس حضور دارند، مراسم کريسمس که روز هفتم ژانويه برگزار می شود، در جريان است. در کی يف پايتخت اوکراين، معترضانی که خواهان روابط نزديکتر اين کشور با اتحاديه اروپا هستند و در ميدان استقلال جمع شده اند، روز کريسمس را جشن گرفتند.

مراسم نيايش کليسای ارتدوکس هم در تفليس، پايتخت گرجستان برگزار شد. روحانيون کليسا غذاها و لباس های اهدايی جمع آوری کردند تا در ميان نيازمندان توزيع کنند.

همچنين مراسم کليسای ارتدوکس در ميان اقليت های ناحيه «ايسيک کول» در قرقيزستان برگزار شد. شمار زيادی از افراد اين اقليت در سال های گذشته به روسيه مهاجرت کرده اند و در حال حاضر تعداد کمی از آن ها هنوز در قرقيزستان حضور دارند.
XS
SM
MD
LG