لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

مرگ قهرمان شطرنج جمهوری آذربایجان در سن ۲۷ سالگی


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲:

صدها تن در باکو، پايتخت جمهوری آذربايجان در سوگ «وقار هاشم اف» قهرمان شطرنج جوان اين کشور نشستند. وی که از يک تومور مغزی رنج می برد، چند روز پيش در سن ۲۷ سالگی درگذشت.

در پاکستان، مسلمانان روز ميلاد پيامبر اسلام را گرامی داشتند. صدها تن در اسلام آباد، پايتخت اين کشور به خيابان ها آمده و اين روز که تعطيل رسمی است را جشن گرفتند.

در قزاقستان اعضای اپوزيسيون و سازمان های غيردولتی مقابل سفارت فرانسه در آلماتی تجمع کرده و نسبت به استرداد «مختار آبليازوف» بانکدار قزاقستانی هشدار دادند. دادگاهی در فرانسه هفته پيش رای داد که با توجه به اتهام های جرائم مالی که متوجه آبليازوف است، می توان او را به روسيه يا اوکراين مسترد کرد. حاميان او می گويند اگر به روسيه يا اوکراين فرستاده شود به احتمال زياد از محاکمه منصفانه ای برخوردار نخواهد بود و امکان دارد از آن جا به قزاقستان مسترد شود که در اين صورت شکنجه و شرايط نامناسب در انتظار او خواهد بود.

در تاجيکستان، برنامه ای برای بررسی فهرست افراد ممنوع الورود به روسيه به اجرا درآمده است. در فرودگاه دوشنبه، پايتخت تاجيکستان کارگران مهاجر نام خود را جست وجو می کنند و در صورتی که از روسيه اخراج شده باشند، به مدت پنج سال اجازه ورود به روسيه نخواهند داشت. از ميان ۷۰ هزار شهروند تاجيکستان که درخواست جست وجو داده اند، ۹ هزار تن از آن ها فهميدند اجازه ورود به روسيه ندارند.

در چيستينائو، پايتخت مولدوا، خبرنگاران و ديگر معترضان نسبت به تصميم يک شبکه کابلی (تلويزيونی – راديويی) اصلی برای توقف در پخش سه شبکه در مقابل دفترآن تجمع کردند. نمايندگان اين سه شبکه که برنامه های آن ها از چرخه پخش حذف شده، می گويند اين تصميم با مقاصد سياسی بوده است. سازمان امنيت و همکاری اروپا و نيز سفارت آمريکا در مولدووا نسبت به اين مسئله هشدار داده و آن را خدشه دار کردن گردش آزاد اطلاعات در اين کشور دانسته اند.

در اوکراين، حاميان حزب حاکم تظاهرات کرده و درخواست کردند نمايندگان اپوزيسيون در پارلمان از تاخير در تصويب بودجه دست بردارند. تظاهرکنندگان در پارک «مارينسکی» شهر «کی يف» گفتند تا وقتی که بودجه تصويب نشود، به اعتراض خود ادامه خواهند داد. نمايندگان اپوزيسيون در پارلمان خواستار انتخابات زودهنگام هستند و نيز می گويند در مورد خشونت های اخير عليه تظاهرکنندگان هم مقامات دست اندرکار بايد پاسخگو باشند.

همچنين در اوکراين، مخالفان دولت و جمعی ديگر از فعالان سعی کردند اقامتگاه ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اين کشور را مسدود کرده و يک «محل توقف و ايست و بازرسی ملی» درست کنند. اين فعالان می گويند رييس جمهوری و ديگر مقامات با گارد و تشريفات خود باعث مختل شدن ترافيک و ايجاد فشار آن به شهروندان عادی می شوند. نيروهای امنيتی از نزديک شدن اين فعالان به نزديکی اقامتگاه رييس جمهوری اوکراين در کی يف، جلوگيری کردند.

در قرقيزستان، نتايج يک تحقيق حاکی است شمار تلفن های موبايل در اين کشور از شمار جمعيت مردم بيشتر است. اين نظرسنجی می گويد آمار تلفن های موبايل در قرقيزستان ۶.۳ ميليون است در حالی که جمعيت اين کشور حدود ۵.۶ ميليون است. فقط ۱۴ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که از تلفن موبايل استفاده نمی کنند.

در مسکو، دوستان و نزديکان «کنستانتين روباخين» شاعر و حامی محيط زيست در کلاب شاعران جلسه ای شعرخوانی برگزار کرده و حمايت خود از او را اعلام کردند. روباخين به دليل کمپين خود عليه عمليات احداث معدن در ناحيه حيات وحش «وورونژ» از سوی دولت تحت فشار است.
XS
SM
MD
LG