لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

تظاهرات هزاران تن از ملی گرایان در مسکو


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲:

در مسکو پايتخت روسيه، هزاران تن از افراد منسوب به «ملی گرايان» در مراسم «روز اتحاد» که يادبود حمله نظامی ۱۶۱۲ لهستان است، شرکت کردند. پليس شماری از افراد اين گروه را به اين دليل که حاضر نشدند نقاب روی صورت خود را کنار بزنند، دستگير کرد. مراسم روز اتحاد پيش از اين با حمله به اقليت ها و کارگران مهاجر همراه بوده است.

در کازان در تاتارستان، نزديک به پنج هزار تن از حاميان کليسای ارتدوکس در مراسم دينی يادبود «بانوی کازان» شرکت کردند. شماری از ملی گرايانی که اجازه برپايی روز اتحاد به آن ها داده نشده بود، در اين مراسم شرکت کردند.

در بيشکک پايتخت قرقيزستان، شماری از فعالان در مقابل سفارت روسيه جمع شدند تا پاسخی به تظاهرات ملی گرايانه در مسکو داده باشند. تظاهرکنندگان گفتند مخالف سياست های «ضدمهاجران» و «نژادپرستانه» دولت کرملين هستند. چندتن از خانواده کسانی که در جريان کار در روسيه کشته شده اند هم در اين مراسم ياد از دست رفتگان خود را گرامی داشتند.

در جهوری آذربايجان، کارکنان شرکت چاپ و انتشارات «قانون» اعلام کردند محل کار آن ها تحت بازرسی ماموران مالياتی قرار گرفته و کامپيوترها و اسناد آن ها هم ضبط شده است. اين انتشارات بيشتر کتاب هايی در حوزه حقوق بشر و دموکراسی و نيز آثار شاخص ادبی به زبان آذری ترجمه و چاپ می کند.

در سارايوو، پايتخت بوسنی – هرزگوين، صدها تن از کارگران شرکت ساخت و ساز «هيدروگراژنيا» در مقابل ساختمان های مجموعه دولت تجمع کرده و نسبت به پرداخت نشدن حقوق و دستمزد خود، اعتراض کردند. تظاهرکنندگان می گويند به دليل نقايص و مشکلات در روند خصوصی سازی اين شرکت بزرگ ساخت و ساز، نخست وزير و وزير کار اين کشور بايد از سمت خود استعفا کنند.

در پيشاور در شمال غربی پاکستان، شماری از کارگران نسبت به خصوصی سازی چند مجموعه دولتی و دست اندرکار ساخت خط آهن و آب و تاسيسات برقی، تظاهرات کردند. مقامات رسمی پاکستان در تلاش هستند شماری از تاسيسات که توان توليد هزينه های خود را ندارند و با مشکل اتهامات فساد مالی روبرو هستند را به بخش خصوصی واگذار کنند.

در بلاروس، اعضای گروه اپوزيسيون «حزب محافظه کاران مسيحی» روز سوم نوامبر، دوازدهم آبان ماه، درجريان يک راهپيمايی از «مينسک» به سمت «کوراپاتی» شرکت کردند. شرکت کنندگان در بنای يادبود در کوراپاتی صليب های جديدی به ياد نزديک به ۳۰ هزار تن که به دست پليس مخفی شوروی سابق بين سال های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۱ کشته شدند، نصب کردند.

در قاهره پايتخت مصر و پس از اعلام وزارت کشور مبنی بر احتمال افزايش حمله ها، اقدامات امنيتی در ايستگاه های اصلی قطار، بيشتر شده است. اين هشدار امنيتی پيش از مراسم برگزاری دادگاه «محمد مرسی» رييس جمهوری برکنار شده مصر و ۱۴ تن از اعضای حزب اخوان المسلمين داده شده است. متهمان اين دادگاه قرار است در مورد سرکوب های خونين ماه دسامبر، پاسخگو باشند.
XS
SM
MD
LG