لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

تظاهرات برای حمایت از یک خبرنگار در مقدونیه


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، چهارشنبه یکم آبان ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00
اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، چهارشنبه یکم آبان ۱۳۹۲:

در پايتخت مقدونيه، تظاهرات برای حمايت از يکی از خبرنگاران اين کشور با نام «توميسلاو کزارووسکی» انجام شده و پليس اقدام به متفرق کردن تظاهرکنندگان کرده است. اين خبرنگار به اتهام علنی کردن هويت يک شاهد در جريان پرونده يک قتل، به چهارسال و نيم زندان محکوم شده است. تظاهرکنندگان می گويند اين حکم عليه کزارووسکی، به مثابه حمله به آزادی مطبوعات و رسانه ها در اين کشور است.

در افغانستان، شماری از کودکان در مسابقه دو شرکت کردند که بخشی از کمپين بين المللی برای مقابله و پيشگيری از راه های منتهی به مرگ و مير کودکان است. اين برنامه کار مشترک يک نهادغيردولتی بين المللی و وزارت بهداشت افغانستان و کميته المپيک اين کشور است.

در روسيه، ديوان عالی اين کشور حکم حبس ابد برای «آلکسی پيچوگين» مقام سابق امنيت شرکت نفتی «يوکوس» را تاييد کرد. پيچوگين متهم به قتل سه تن و ضرب و شتم چهارتن ديگر است. وی در درخواست تجديدنظر خود گفته بود دادگاه او عادلانه نبوده است. دادگاه حقوق بشر اروپا هم از تجديدنظر او دفاع کرده و گفته محاکمه پيچوگين، عادلانه برگزار نشده است.

در قرقيزستان، نزديک به ۸۰۰ معترض در ناحيه «ايسيک کول» دست به اعتراض زده و درخواست کردند اساسنامه سهام معدن طلای «کومتور» که بيشتر سهام آن در اختيار يک شرکت کانادايی است، عوض شود. اين تظاهرات در حالی انجام شد که پارلمان اين کشور توافق برای افزايش سهام دولت در اين معدن را رد کرده است. معترضان همچنين خواستار آزادی ۱۰ تن از فعالانی شدند که چند هفته پيش در تظاهراتی مشابه دستگير شده اند.

در ترکمنستان، کتاب خاطرات کودکی قربانعلی بردی محمدوف، رييس جمهوری اين کشور با عنوان «پرنده شادی» وارد بازار کتاب شده است. بردی محدودف تاکنون چندين کتاب در حوزه هايی چون سياست خارجی، داروهای طبيعی و اسب های معروف «آخال تکه» ترکمنستان نوشته است.
XS
SM
MD
LG