لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

فستیوال بین المللی تئاتر در گرجستان


 اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲

در پاکستان و در شمال غربی اين کشور، مراسم تشييع و خاکسپاری ۱۵ تن از اعضای يک خانواده که در جريان بمبگذاری در پيشاور کشته شده بودند، برگزار شد. قربانيان اين حادثه ساکنان روستای «متا مخلخل» و در جريان سفر برای حضور در يک مراسم عروسی بودند که در جريان بمبگذاری در بازار پيشاور، کشته شدند.

همچنين پاکستان شاهد اعتراض و تعطيلی بازار بود و بازاريان از دولت خواستند يا از آن ها حمايت کند و اگر نمی تواند، کناره گيری کند. هنوز مشخص نيست بازارهای سنتی و قديمی پاکستان چرا هدف بمبگذاری قرار گرفته است. اين در حالی است که دولت در حال پيدا کردن راهی برای گفت وگو با طالبان پاکستان است.

در قزاقستان و شهر آستانه، فعالان مدنی در مقابل پارلمان اين کشور و در اعتراض به هدايت موشک از «بايکور کوسمودروم» تجمع کردند. فعالان ياد شده با لباس های زرد و ماسک هايی که به صورت زده بودند، نگرانی از خطر موشک های «ام – پروتون» روسيه را نشان دادند. يکی از اين موشک ها در ماه جولای و اندکی پس از شليک، دچار مشکل فنی شده و منفجر شد.
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲:

در روسيه، شمار اندکی از فعالان مدنی پوسترها و علامت هايی در بيرون از دادگاه نصب کردند تا اعتراض خود به تعقيب قضايی گروه موسوم به «بولوتنايا» نشان دهند. در ماه مه سال ۲۰۱۲، اعتراض گروهی در ميدان بولوتنايا رو به خشونت گراييد که به گفته اين فعالان مدنی، عوامل دولتی و نيروهای امنيتی باعث بروز آن شده اند.

در افغانستان، مراسم دو روزه يادبود و گراميداشت کشته شدن نزديک به پنج هزار تن پس از کودتای کمونيستی در سال ۱۹۷۸ در حال برگزاری است. فهرستی از کشته شدگان، مفقودان و ناپديدشدگان اين واقعه به تازگی به دفتر دادستان دادگاه بين المللی لاهه تحويل داده شده است. صدها تن از مردم کابل با روشن کردن شمع، ياد کشته شدگان را گرامی داشتند.

در تاجيکستان، رای دادگاه عالی اين کشور اعلام شد که طی آن، سه متهم از جمله يکی از محافظان سابق معاون نخست وزير به جرم دست داشتن در پيشخدمت وزير، به بيش از ۲۰ سال زندان محکوم شدند. متهمان اين پرونده همچنين در ديگر اتهام ها از جمله آدم ربايی، سرقت، استفاده از سلاح غيرقانونی در جريان پرونده حمله سال ۲۰۰۵، مجرم شناخته شدند. متهم چهارم اين پرونده هنوز فراری است.

در اوکراين، يک دادگاه در ناحيه «کی يف بورواری» دو مامور پليس را به اتهام قصور در انجام وظيفه انجام حصر خانگی در مورد رييس دانشگاه ملی خدمات مالياتی دولت، محاکمه کرد. «پترو ملنيک» رييس دانشگاه در ماه جولای گذشته به اتهامات زورگيری و پرداخت رشوه، دستگير شد.

تلفيس، پايتخت گرجستان اين هفته پذيرای فستيوال تئاتر بين المللی است. اين فستيوال با هدف ارتباط برقرار کردن ميان هنر تئاتر اروپا و آسيا و با حضور شرکت کنندگانی از اروپا، روسيه و قفقاز و خاورميانه، برگزار می شود.
XS
SM
MD
LG