لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

روسیه: مذاکرات مسکو مفید بود


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مذاکرات هسته ای ایران با شش قدرت جهانی در مسکو را مفید خواند و گفت «طرح اولتیماتوم در مذاكرات هسته ای با ایران سازنده نیست.»

وی همچنین گفت که هرگونه درخواست برای رسیدن به راه حلی سریع و زود برای حل این بن بست، غیرواقعی است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آقای لاوروف روز جمعه در مسکو و با اشاره به دور اخیر مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک در روسیه گفت: «به رغم نرسیدن به نتیجه ای که اوضاع را تغییر دهد، مذاکرات مفید بوده است.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «باید واقع بین بود و به مسئله درست نگاه کرد و هرگونه ضرب الاجل و اولتیماتوم ساختگی را حذف کرد (از آن پرهیز کرد).»

آقای لاوروف در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی روسیه که روز شنبه منتشر شد، گفت: «نباید این همه تهدید کرد و هی خط و نشان کشید و دائم گفت که مذاکره به جایی نمی رسد. این قدر هم نباید گفت مذاکرات شکست خورده است.»

در جریان مذاکرات اخیر میان ایران و گروه ۵+۱ در مسکو، طرفین تنها با برگزاری مذاکراتی در سطوح «کارشناسی» و «فنی» در تیرماه و در استانبول موافقت کردند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه‌ای علیه ایران به اجرا گذاشته و صنایع انرژی، نفت، نظام مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده‌اند.

اسرائیل خواستار حل سریع موضوع پرونده اتمی ایران است. پس از دور اخیر مذاکرات در مسکو، اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت: «من نمی‌خواهم طوری نشان دهم که برای کشورهای جهان زمانبندی تعیین می‌کنم؛ ولی با صدای بلند و صریح هم گفته بودیم که این مسئله در عرض چند هفته حل نمی‌شود اما نباید هم به سالیان سال کشیده شود.»

اهود باراک همچنین گفته بود امید خیلی کمی دارد که مذاکرات بتواند موضع ایران را تغییر دهد. وی گفت: وقتی سه دور مذاکره به جایی نمی‌رسد، یعنی طرف مذاکره دنبال نتیجه نیست.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: به نظر ما که ایران هنوز دارد «فریب» می‌دهد و وقت کشی می‌کند. اما این نتیجه را باید مذاکره‌کنندگان با ایران بگیرند.

ایران می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند و از این رو حاضر به توقف یا تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم نیست.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه قرار است هفته جای راهی اسرائیل شود. به گزارش اینترفکس، انتظار می رود مسئله اتمی ایران در گفت وگوهای دو طرف مطرح شود.
XS
SM
MD
LG