لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

«اعتصاب غذا و داروی» عیسی سحرخیز در زندان


گزارش‌ها حاکی است عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار، در اعتراض به این که در میانه درمان خود به زندان منتقل شده، دست به اعتصاب غذا و دارو زده و گفته که تا خواسته‌هایش برآورده نشود، به آن ادامه خواهد داد.

وبسایت کلمه روز دوشنبه گزارش داد تیم پزشکی زندان رجایی شهر هم در نامه‌ای اعلام کرد در زندان کاری نمی‌توانند برای آقای سحرخیز انجام دهند و از همین رو، «مسئولیتی در قبال جان او نخواهند پذیرفت.»

این گزارش می‌گوید عيسی سحرخيز که بيش‌ از شش‌ماه در بيمارستان و تحت مداوا بود، هم‌زمان با اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها، مقارن ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه هفتم شهريور به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شده و از همان زمان دست به اعتصاب غذای تر اعتراضی و پس از چند روز اعتصاب دارو زده است.

آقای سحرخيز در تيرماه سال ۸۸ و در پی بازداشت‌های گسترده پس از انتخابات رياست جمهوری دستگير و به اتهام «توهين به رهبری و تبليغ عليه نظام» به سه سال زندان محکوم شد. در خرداد ماه امسال دوره محکومیت عیسی سحرخیز به پایان رسید ولی او آزاد نشده و هنوز در زندان به سر می برد.

عیسی سحرخیز مرداد ماه سال جاری در نامه‌ای به دادستان تهران خواستار استفاده قانونی از حق مرخصی شده است.

مهدی سحرخیز، فرزند آقای سحرخیز پیشتر و در زمانی که پدرش در بیمارستان بود، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفته بود: «(پدرم) سه سال به گروگان گرفته شده، شکنجه شده و به زندان افتاده و در انفرادی و در بد‌ترین زندان‌های غیراستاندارد بوده طوری که چهار ماه است در بیمارستان قلب بستری است. سرباز نگهبان هم گذاشته‌اند و معادل پنج برابر درآمدی که خانواده‌ای ما دارد، به ما هزینه‌های ایشان را تحمیل کرده‌اند.»

به گفته فرزند آقای سحرخیز، در حال حاضر و با تمام شدن حکم قبلی، هیچ موردی برای نگهداشتن عیسی سحرخیز در زندان وجود ندارد ولی یک پرونده مختومه را باز کرده‌اند و یک سال و نیم برایش در دادگاه تجدید نظر حبس صادر کرده‌اند.

مهدی سحرخیز گفته بود:«این حکم مربوط به پرونده ای در حدود یازده سال پیش است که مختومه شده بود. پرونده مختومه را باز کردند و خودشان بر اساس آن حکم دادند. دادگاه را خودشان برگزارمی‌کنند و حکم فرمایشی و نمایشی را صادر می‌کنند فقط برای اینکه او را در زندان نگهدارند. فقط وقتی حکم را ابلاغ می‌کنند ما از آن باخبر می‌شویم.»

در جریان حکم اخیر، عیسی سحرخیز از سوی دادگاه به دو سال دیگر حبس محکوم شده که دادگاه تجدیدنظر آن را به یک سال و شش ماه کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG