لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

عربستان سعودی: جلوی هرگونه اقدام منفی ایران را می‌گیریم


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، می‌گوید که ریاض با هرگونه اقدام «منفی و بی‌ثبات کننده از سوی ایران» مقابله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عادل الجبیر روز ۱۹ تیرماه در جریان دیدارش از اردن گفت: «مصمم هستیم تا جلوی هرگونه اقدام منفی ایران در منطقه یا در هرکدام از کشورهای عربی را بگیریم».

وی افزود: «عربستان سعودی در حال مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه است» و مداخله نظامی عربستان و حمایت از «حاکمیت مشروع در یمن» را به عنوان مثالی برای این سیاست ریاض معرفی کرد.

عربستان سعودی، ایران را متهم به دخالت در حوادث یمن و حمایت از شبه‌نظامیان حوثی می‌کند. ایران این اتهام را رد کرده و می‌گوید حمایت از شیعیان حوثی در حد کمک‌های بشردوستانه است.

وزیر خارجه عربستان سعودی در اردن گفت: «اگر اقدامی خصمانه دیده می‌شود، از سوی ایران است و نه عربستان سعودی».

شیعیان حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردار هستند، دولت را ساقط کرده و اقدام خود را «انقلاب» می‌دانند. عربستان سعودی و متحدان عربی‌اش حوثی‌ها را شورشی خوانده و برای مقابله با آن‌ها در یمن اقدام به عملیات نظامی و بمباران هوایی کرده‌اند.

منصور هادی عبدربه، رییس جمهوری سرنگون شده یمن به ریاض رفته است. درگیری‌های یمن در سه ماه گذشته بیش از سه هزار کشته در پی داشته است.

سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از نيمه‌شب جمعه، ۱۹ تير، تا پايان ماه رمضان، آتش‌بس «بی‌قيد و شرط و انسان‌دوستانه» در يمن برقرار می‌شود.

XS
SM
MD
LG