لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

ستاره فرمانفرماییان و عمری که وقف خدمت و کمک شد


ستاره فرمانفرمایان یکی از زنان نامدار و تحصیل کرده ایران در سن نود و یک سالگی در آمریکا درگذشت.وی که زاده شیراز بود با آموزشی که در مدرسه نوربخش دید بسیار به مسایل اجتماعی علاقمند شد.

خانم فرمانفرماییان، نخستین دانشجوی ايرانی دانشگاه کاليفرنيای‌جنوبی بود و بعد از آن تحصیلات خود را در دانشگاه شیکاگو ادامه داد.

روزنامه شرق نوشت: دانشگاه هاروارد نام اين زن ایرانی را در فهرست زنان پيشرو در مددکاری در فهرست زنان تاثيرگذار در تاريخ آمريکا قرار داده است.

خانم فرمانفرمایان درباره تحصیلاتش در مدرسه نوربخش و تاثیری که تحصیل در این مدرسه بر او گذاشت می‌گفت: «من برای دبیرستان رفتم به مدرسه آمریکایی‌ها که اسمش را گذاشته بودند دبیرستان نوربخش.»

وی گفته بود: «خیلی از ایرانی‌ها مثل پدر من و دوستانش دلشان می‌خواست بچه‌هایشان دراین مدرسه درس بخوانند. دلشان می‌خواست ما وارد گرفتاری‌های مملکتی شویم و ما را می‌بردند کمپ و جنوب شهر در درمانگاه‌ها. معلوم بود یکی از فلسفه‌های زندگی‌شان این است که ما بفهمیم در بین مردم دیگر چه خبر است نه آنهایی که فقط در مدرسه هستند.»

نیره توحیدی، پژوهشگر و استاد دانشگاه در کالیفرنیا، درباره شخصیت خانم فرمانفرمایان به رادیو فردا می‌گوید:« او با وجود این که در یک خانواده شاهزاده و اشرافی قاجار بزرگ شده بود ولی زندگی بسیار ساده ای داشت.»

وی گفت: «زن بسیار فروتنی بود و می‌توان گفت تمام عمرش را وقف کمک و خدمت به بخش‌های آسیب دیده و آسیب پذیر جامعه کرد، به عنوان اولین زنی که تحصیلات عالی داشت در رشته مددکاری اجتماعی.»

خانم توحیدی می افزاید: «او بعد از مدتی کار در بغداد با سازمان ملل کار کرد و اولین کسی بود که موسسه یا مدرسه عالی مددکاری اجتماعی را در ایران پایه گذاری کرد و در کنار آن با کمک شاگردان و همکارانش چندین مرکز رفاهی و خدماتی درست کرد در مناطق فقیرنشین تهران به خصوص برای کمک به کودکان و زنان آسیب دیده.»
XS
SM
MD
LG