لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

هفت عضو هلال احمر ایران در لیبی «ربوده» شدند


گزارش ها حاکی است مردان مسلح روز سه شنبه هفت عضو ایرانی هلال احمر در شهر بنغازی لیبی را ربوده اند. گزارش شده به محض این که این افراد دفتر هلال احمر را ترک کرده اند، از سوی افراد مسلح ربوده شده و به مکانی نامعلوم منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان هلال احمر در بیانیه ای این خبر را تایید کرده و گفته که هیات ایرانی قرار بوده راهی هتلی به نام «تیبستی» شود که مردان مسلح آن ها را گرفته، سپس آن ها را با ماشینی دیگر از محل دور کرده اند.

این بیانیه می گوید این حادثه ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی انجام شده و ربایندگان، راننده ماشین که یک فرد داوطلب بوده را با خود نبرده اند.

به گفته سازمان هلال احمر، هیات یاد شده روز دوشنبه و با دعوت هلال احمر لیبی راهی این کشور شده بودند تا در مورد کمک های بشردوستانه گفت وگو و مذاکره کنند.

سازمان هلال احمر لیبی در بیانیه خود گفته است: «ما از ربایندگان می خواهیم در احترام به کمک و حمایت ایران از انقلاب هفدهم فوریه مردم لیبی، این افراد را آزاد کنند.»

لیبی سال گذشته شاهد انقلاب و نارضایتی مردمی علیه حاکمیت دیکتاتوری معمر قذافی بود که با شکل گیری شبه نظامیان و بعد اجرای منطقه پرواز ممنوع از سوی ناتو، دولت حاکم سقوط کرد. مردم لیبی به تازه گی اولین انتخابات آزاد پس از زمان قذافی را برگزار کردند.

با این حال هنوز آرامش کامل در این کشور برقرار نشده و در برخی نقاط ناامنی هایی دیده می شود.

شماری از مناطق لیبی هم محل سکونت قبایل نزدیک و یا وفادار به خانواده قذافی است که این مناطق هم با دولت مرکزی به طور کامل کنار نیامده اند.

حدود ۲ میلیون و هشتصد هزار شهروند لیبی، برای شرکت در انتخابات مجمع ملی، ثبت نام کردند. شمار کل شهروندان این کشور به حدود ۷میلیون نفر می‌رسد.

ائتلاف احزاب لیبرال به رهبری محمود جبرئیل، نخست وزیر انتقالی لیبی، توانسته‌اند در جریان انتخابات، ۳۹ کرسی از مجموع ۸۰ صندلی سهمیه احزاب در مجمع ملی لیبی را به دست آورند.

حزب عدالت و سازندگی رقیب اصلی ائتلاف لیبرال که از سوی اخوان‌المسملین حمایت می‌شود توانست تنها ۱۷ کرسی را در این انتخابات به دست‌ آورد. به این ترتیب اسلام‌گرایان در لیبی، برخلاف دو کشور همسایه، مصر و تونس نتوانستند در اولین انتخابات پس از سرنگونی نظام‌های سیاسی پیشین به برتری برسند.
XS
SM
MD
LG