لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

زیمنس، اتهامات دخالت در خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران را رد کرد


شرکت آلمانی زیمنس روز یکشنبه اعلام کرد اتهاماتی که به این شرکت در مورد محصولاتی که به ایران فرستاده «بی پایه و اساس» است و این شرکت هیچ نقشی در خرابکاری یا انفجار قطعاتی که ممکن است در تاسیسات اتمی ایران به کار گرفته شده باشد، نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «الکساندر ماخوویتز» سخنگوی شرکت زیمنس روز دوم مهرماه گفت: ما ضمن رد کردن این تهامات که از سوی ایران مطرح شده بار دیگر تاکید می کنیم .

این سخنگوی زیمنس اضاف کرد:«ما هیچ گونه رابطه ای از هیچ نوع آن، با برنامه اتمی ایران نداریم و هیچ گونه تجهیزاتی را برای آن تامین نمی کنیم.»

علاءالدین بروجردی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود قطعاتی از شرکت زیمنس گرفته شده که بعد مشخص شد قرار بوده در صورت کار گذاشتن، تمامی سیستم را منفجر کند. وی گفته بود شرکت زیمنس باید مسئولیت این خرابکاری را به عهده بگیرد.

دفتر مرکزی شرکت زیمنس در شهر مونیخ آلمان این اتهامات را رد کرد و گفت هیچ رابطه ای با برنامه اتمی ایران نداشته است.

نزدیک به دوسال پیش هم ویروس یا بدافزاری به نامه استاکس نت، برنامه اتمی ایران را آلوده کرده و گزارش شد باعث خرابی هایی شده است که آن هم به نوعی به قطعات شرکت زیمنس ربط داده شده بود. شرکت زیمنس آن زمان هم این اتهامات را رد کرد.

پس از آن گزارش های دیگری منتشر شد که مدعی شده بود دولت هایی مانند آمریکا یا اسرائیل در ساخت و طراحی استاکس نت دست داشته اند که این گزارش ها به طور رسمی تایید نشد.

جواد جهانگیر زاده، دیگر نماینده مجلس هم روز شنبه گفته بود یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سفرهای متعددی که به اسرائیل داشته، مسائل هسته ای ایران را در اختیار مقامات اسرائیلی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای آمانو از زمان در دست گرفتن آژانس بین المللی انرژی اتمی، فقط یک بار به تل آویو سفر کرده است.

پیش از آن هم سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود آژانس توسط تروریست ها و خرابکارها مورد سوءاستفاده قرار گرفته و این گونه افراد به درون آن نفوذ کرده اند. فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در وین، ضمن این اتهام ها، از برخی خرابکاری ها در انتقال برق رسانی به تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران خبر داده بود.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران وضع کرده اند و اسرائیل هم خواستار افزایش تهدید نظامی علیه برنامه اتمی ایران شده است.
XS
SM
MD
LG