لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

سه زمین‌لرزه روز سه‌شنبه «هشت شهر» استان تهران را لرزاند


تهران
تهران
روز سه شنبه چهارم مهرماه، سه زمين لرزه صبح و عصر تهران، جوادآباد ورامين، پيشوا، ری، باقرشهر، کيلان، دماوند و آبسرد را لرزاندند.

به گزارش مهر، بزرگترين زلزله روز سه شنبه، سه و نیم ریشتر بوده که در جوادآباد از توابع شهرستان ورامين بوده و شهرستان پيشوا را نيز لرزانده است.

همچنین این گزارش می‌گوید ساعت هشت و ۱۵ دقيقه صبح روز سه شنبه نيز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۲.۲ ریشتر، شهرهای کيلان، دماوند و آبسرد در شهرستان دماوند را لرزانده است.

ساعت ۱۲ و ۳۷ دقيقه سه شنبه نيز شهرهای ری، باقرشهر و تهران با زمين لرزه‌ای به بزرگی دو ريشتر لرزيدند. در ده روز گذشته، زمین لرزه‌های مختلفی چند شهر در استان تهران را به طور خفیف لرزانده است.

بهرام عکاشه که از او به عنوان پدر علم زمین لرزه شناسی در ایران یاد می‌شود، پیشتر گفته بود علاوه بر این که تهران، «استعداد وقوع زمین لرزه‌ای هشت ریشتری را دارد»، هرگونه زمین لرزه یاد شده مناطق دیگر از جمله «کرج و لواسانات» را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای عکاشه گفته است: «تهران استعداد رخداد زلزله ۸ ريشتری را دارد چرا که در تاريخ ۱۵۰۰ ساله زلزله‌ای با قدرت ۷/۷ ريش‌تر رخ داده است، بايد ساختمان‌های مهم برای کشور، بيمارستان‌ها و مدارس را تقويت کنيم و هرچه سريع‌تر نسبت به بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام کنيم تا حداقل بتوانيم آمار کشته‌ها را کاهش دهيم.»

چند هفته پیش بود که به بزرگی ۶.۲ ریشتر شهرستان‌ اهر و زمین‌لرز‌ه‌‌ای به بزرگی شش ریشتر، شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی را تکان داد.

شمار کشته‌های دو زمین‌لرزه استان آذربایجان شرقی به ۲۵۰ رسید و شمار زخمی‌ها نیز از ۲۰۰۰ نفر تجاوز کرد.
XS
SM
MD
LG