لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

شکنجه و مرگ يک کفتار در قم


این کفتار دندان هایش شکسته و در ناحیه شکم کتک و لگد خورده بود
این کفتار دندان هایش شکسته و در ناحیه شکم کتک و لگد خورده بود

شماری از ساکنان محلی در نزديکی شهر قم يک کفتار را گرفتار کرده و آن قدر کتک زده و شکنجه‌اش کردند که حيوان در حالی که اون را با طناب به ديوار بسته بودند، به حالت بيجان رها شده بود.

روز ۱۸ شهريورماه در نزديکی شهر قم و پس از تماس برخی از ساکنان با سازمان محيط زيست، ماموران اين کفتار را در حالی پيدا می‌کنند که هنوز زنده بوده و به دليل جراحت زياد بيجان شده و به ديوار بسته شده بود. ماموران تلاش می‌کنند او را بگيرند ولی در جريان گرفتن حيوان جان می‌سپارد.

ايمان معماريان، دامپزشک مرکز بازپروری پرديسان که حيوان را کالبد شکافی کرده می‌گويد: «اين کفتار بالغ نزديک به ۷۰ کيلو وزن داشت. وقتی به ما تماس گرفتند، گفتند کفتار زنده است و ما داريم او را می‌گيريم و می‌آوريم. ما خود را آماده کرده بوديم که جلوی خونريزی را بگيريم ولی حيوان را مرده به ما تحويل دادند.»

به گفته آقای معماريان، اين کفتار دچار «شکستگی دنده‌ها، خونريزی و خونمردگی عضلات دو طرف ناحيه شکم، شکستگی دندان‌ها، پارگی طحال شده بوده است. يکی از دنده‌های شکسته وارد ريه شده و باعث خونريزی ريه هم شده است که نشان می‌دهد کتک زياد خورده و به شدت آزار ديده است.»

وی می‌افزايد: «عامل اصلی مرگ اين کفتار خونريزی شديد داخلی بود به شکلی که وقتی شکم او را باز کرديم، حجم زيادی از خون از بدن حيوان خارج شد.»

کفتار به دليل اين که شکارچی نيست، حيوان کندی است و اگر او را دوره کنند و بخواهند بگيرند خيلی چالاک نيست که خود را بتواند آزاد کند يا راحت فرار کند. به گفته آقای معماريان، اين کفتار به احتمال زياد يا جايی گير کرده و يا در خرابه‌ای دوره شده است.

کفتار برای هیچ انسانی خطری ندارد و به هیچ موجود زنده‌ای هم حمله نمی‌کند. باعث خطر برای گله یا رمه هم نیست. این حیوان برای طبیعت بسیار مفید است و فقط از بازمانده و لاشه مرده دیگر حیوانات تغذیه می‌کند.

​کفتار راه راه ايران، تنها زندگی می‌کند و برخلاف کفتارهای خالدار در آفريقا، زندگی گروهی ندارد. يال زيبايی از پشت سر تا روی دم دارد و تعدادی نوار عرضی در پهلوی بدنشان وجود دارد. بعضی از اين نوارها کامل نبوده و از تعدادی خال و يا لکه‌های سياه که دنبال هم قرارگرفته به‌وجود آمده‌اند.

روی دست‌ها و پاها تا حدود پايين ساق نيز نوارهای عرضی تيره‌ای ديده می‌شود. پايين صورت و پايين گردنشان سياه‌رنگ است. روی گردن کفتار يالی با موهای بلند، نسبتاا خشن و سيخ‌سيخی قرار دارد. دم کفتار نسبتا بلند و پشمالو با موهای خشن و افتاده است و اندازه‌اش يک سوم اندازة سر و بدن کفتار است.

کفتارها برخلاف سگ‌سانان سرخود را پايين نگه می‌دارند و مانند شتر دست و پاهای هر طرف بدنشان را با هم حرکت می‌دهند. همچنين برخلاف سگ‌ها و گرگ‌ها، که پوزه‌شان سربالاست، پوزة کفتار رو به پايين است. از ديگر مشخصات کفتارها اين است که شيب بدنشان، از شانه به طرف دم، کم می‌شود، يعنی شانه بلندتر از قسمت عقب بدن است؛ اين مسئله موجب قوی‌تر شدن ماهيچه‌های بخش جلويی بدن کفتار می‌شود. پاهای جلويی او نيز، که برای حفرکردن از آن استفاده می‌کند، بسيار قوی و بلندند، و در مقايسه با آن، پاهای پشتی، که زياد استفاده نمی‌شوند، بسيار کوچک وکوتاهند.

در بسياری از مناطق مردم از کفتارها می‌ترسند هرچند مدارک قابل اعتماد ناچيزی از حمله آن‌ها به انسان موجود است، با اين حال در ادبيات محلی داستان‌های زيادی در مورد کشتن انسان‌ها توسط کفتار به چشم می‌خورد. اما در حقيقت کفتارها از تماس با انسان می‌ترسند و حتی در مواقعی که مورد حمله قرار گرفته باشند به ندرت ديده شده که برای گاز گرفتن مهاجم تلاش کنند.

کفتار راه راه
کفتار راه راه

«فرد هرينگتون» در کتاب «پستانداران ايران» نوشته زمانی در شرق ايران يکی از تفريحات رايج شکار کفتار با دست خالی بوده؛ به اين صورت که چند مرد به غار کفتارها رفته و پس از يک درگيری مختصر که شامل غرش‌های متقابل مردان و کفتارها می‌شده، کفتارها طناب‌پيچ در اختيار شکارچيان قرار می‌گرفته‌اند.

امروزه تهديد اصلی عليه کفتارراه راه تصادفات جاده‌ای است چرا که آن‌ها شب‌هنگام برای خوردن کشته‌های تصادفات جاده‌ای به خيابان می‌آيند، تيراندازی و مسموم‌سازی آن‌ها و همچنين مصرف زباله‌های حاوی مواد شيميايی سمی از ديگر خطرات موجود بر سر راه اين حيوان است. خرافات عامل ديگری برای آسيب رسيدن به اين حيوان شده چرا که تفکری خرافی مدعی است استفاده از آلت تناسلی کفتار ماده باعث شانس آوردن می‌شود.

XS
SM
MD
LG