لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

بریتانیا، سوئد را به عنوان حافظ منافع خود در ايران تعيين کرد


مهاجمان در محوطه سفارت بریتانیا در تهران، آذرماه سال پیش
مهاجمان در محوطه سفارت بریتانیا در تهران، آذرماه سال پیش
وزارت خارجه بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد سوئد، دفتر حافظ منافع این کشور در تهران را عهده دار شده است. عمان هم اعلام کرد دفتر حافظ نمایندگی ایران در لندن را برعهده می گیرد. دو کشور پس از حمله به سفارت بریتانیا در تهران، در پایین ترین سطوح روابط دیپلماتیک به سر می برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه بریتانیا طی بیانیه ای اعلام کرد: ما از سوئد سپاسگزاریم که این وظیفه را پذیرفته و به زودی دفتری برای حفاظت از منافع بریتانیا، در مجموعه سفارت سوئد در تهران، راه اندازی خواهد شد.

این بیانیه می گوید: «ما همچنین با درخواست مطرح شده از سوی سلطان نشین عمان موافقت کرده ایم که دفتر حافظ منافع ایران در بریتانیا را راه اندازی کرده و به عهده بگیرند.»

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است: «پس از حمله غیر قابل قبول به سفارت ما در تهران، توسط شبه نظامیان مورد حمایت دولت، ما روابط دیپلماتیک میان دو کشور را به پایین ترین حد ممکن رساندیم. »

این بیانیه اضافه کرده است:«این ترتیبات جدید، به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم همکاری های ضروری را در شکل رسمی حفظ کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر حافظ منافع تماس کنسولی را فقط برای موارد خیلی مهم و اضطراری و فوری انجام می دهد و بر اموال و دارایی ها و پرسنل سفارت بریتانیا در تهران نظارت خواهد داشت.

وزارت خارجه بریتانیا گفته است: «ما سال های طولانی سفارت فعالی در ایران داشته ایم و علاقه داریم در آینده هم همچنان روابط دیپلماتیک داشته باشیم. ولی تا فرا رسیدن آن زمان، مطمئن هستیم سفارت سوئد از منافع ما در ایران محافظت خواهد کرد.»

آذرماه سال گذشته شماری از تجمع کنندگان مقابل سفارت بريتانيا درخيابان فردوسی وارد ساختمان اين سفارتخانه شدند و ضمن پايين کشيدن پرچم اين کشور، خسارت هايی به ساختمان اين سفارتخانه وارد کردند.

اتحادیه اروپا و شورای امنیت این تهاجم را محکوم کرده و بریتانیا در مقابل، سفیر خود را از ایران خارج کرده و دیپلمات های ایرانی را هم از لندن اخراج کرد.

در میان مقامات دولتی و رسمی ایران کسی این حادثه را محکوم نکرد و فقط وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با وزیر خارجه ایران، گفت که آقای صالحی از انجام چنین امری، «ابراز تاسف» کرده است.
XS
SM
MD
LG