لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

بمباران اردوگاه فلسطینی ها توسط جت های جنگی سوریه


خبرگزاری رویترز در گزارشی می گوید جت های جنگنده سوریه روز یکشنبه ۲۶آذرماه اردوگاه یرموک که پذیرای پناهندگان فلسطینی است را بمباران کرده و دستکم ۲۵ تن را کشته اند. مخالفان می گویند، شماری در مسجدی پناه گرفته بودند و در همان جا هدف حمله واقع شده اند.

این گزارش گفته در چند هفته گذشته حمله هواپیماهای نظامی به مناطقی که مخالفان در آن سنگر گرفته اند ادامه داشته و به طور مستمر مناطق حومه فرودگاه بین المللی دمشق هدف این حمله ها بوده است.

اردوگاه پناهندگان یرموک در حومه شرقی دمشق واقع شده و به گزارش رویترز، از مناطق استراتژیکی است که مخالفان قصد دارند از راه آن برای ورود به پایتخت و سقوط نظام حکومتی بشار اسد استفاده کنند.

در جریان درگیری میان مخالفان شبه نظامی و نیروهای حکومتی هم روز شنبه گزارش شد پس از پنج روز درگیری، کالج نظامی در شمال حلب به دست مخالفان افتاده است.

فعالان مخالف دولت سوریه به رویترز گفته اند هواپیماهای نظامی با راکت به طور مستقیم به اردوگاه یرموک حمله کرده و آن را هدف قرار دادند و این حمله تصادفی یا اشتباهی نبوده است. ویدئویی هم روی یوتیوب ارسال شده که حمله به مسجد و پراکنده شدن اجساد کشته شدگان را نشان می دهد.

طرح پیشنهادی شش ماده ای ایران برای سوریه

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز یکشنبه جزییات طرح شش ماده ای خود در مورد سوریه را منتشر کرده و خواستار تعیین سرنوشت سوریه از سوی مردم این کشور شده است.

در شش بند این طرح درخواست شده »خشونت ها متوقف شود، به آسیب دیدگان کمک رسانی شود، گفت وگوها شروع شود، کسانی که به دلیل فعالیت سیاسی بدون خشونت دستگیر شده اند از سوی دولت آزاد شوند و انتشار اخبار نادرست در مورد سوریه» متوقف شود. همچنین درخواست شده کمیته ای تشکیل شود تا برای بازسازی سوریه کمک کنند.

پیش از این چند طرح از سوی اشخاص حقیقی وحقوقی مختلف، از جمله کوفی عنان، فرستاده ویژه سابق دبیرکل سازمان ملل در مورد سوریه ارائه شده بود که بدون نتیجه مانده است. مخالفان، دولت بشار اسد را متهم می کنند که حاضر به هیچ نوعی همکاری نیست.

مخالفان خواهان برکنار شدن نظام حکومتی بشار اسد هستند. پیشتر هم بیش از ۱۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی حاضر در کنفرانس «دوستان مردم سوریه»، ائتلاف نیروهای انقلاب و مخالفان سوریه را به عنوان «تنها نماینده» مردم این کشور و «چتری تشکیلاتی برای متحد شدن طیف‌های اپوزیسیون سوریه» به رسمیت شناختند.

چهارمین کنفرانس «دوستان مردم سوریه» چهارشنبه ۲۲ آذر در مراکش برگزار شد و سعدالدین عثمانی وزیر امور خارجه مراکش در کنفرانسی خبری که در پایان کنفرانس برگزار شد، گفت: «امروز ائتلاف ملی به عنوان تنها نماینده مردم سوریه به رسمیت شناخته شد.»

معاذ الخطيب، رهبر ائتلاف مخالفان سوریه هم از جمهوری اسلامی ايران خواسته کار‌شناسان نظامی خود را که برای کمک به نظام بشار اسد در سوريه حضور دارند، از اين کشور فرا بخواند.

علی اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی گفته است ايران، چين و روسيه به دولت‌های غربی اجازه نمی‌دهند برای سرنگونی قهری بشار اسد، در سوريه مداخله کنند.
XS
SM
MD
LG