لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

روسیه و سوریه خبر رزمايش مشترک با ایران و چین را تکذيب کردند


بثنیه شعبان، مشاور سیاسی ارشد رییس جمهوری سوریه
بثنیه شعبان، مشاور سیاسی ارشد رییس جمهوری سوریه
سوریه و روسیه خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس درباره برگزاری رزمايش مشترک نظامی روسيه، سوريه، ايران و چين در خاک سوريه را تکذيب کردند. مشاور سیاسی ارشد بشار اسد گفت: «این گزارش دروغ و مثل دیگر اطلاعات دروغی است که در مورد ما منتشر می شود.»

«بثينه شعبان» مشاور سياسی بشار اسد رييس جمهوری سوريه، روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری اينترفکس با اشاره به پرسشی در مورد خبری که از سوی فارس منتشر شده گفت: « چنين چيزی وجود ندارد. اين گزارش دروغ است. مثل ديگر اطلاعات دروغی است که درباره ما (سوريه) منتشر می‌کنند.»

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر خبر این رزمایش را تکذیب کرده و گفته بود چنین چیزی نادرست است و صحت ندارد.

خبرگزاری فارس دوشنبه ۲۹ خرداد به به نقل از منابع غير رسمی گزارش داده بود که به زودی رزمايش مشترک نظامی روسيه، سوريه، ايران و چين در خاک سوريه برگزار خواهد شد.

گزارش خبرگزاری فارس گفته بود اين رزمايش شامل نيروهای زمينی، دريای و هوايی و پدافند هوايی و موشکی می‌شود و چين موفق شده است موافقت رسمی مصر را برای عبور ۱۲ ناو چينی از کانال سوئز بگيرد که حامل ادوات نظامی دريايی و هوايی خواهد بود که تا دو هفته ديگر به سواحل «لاذقيه» و «طرطوس» سوريه می‌رسد.

«گزارش هیات ناظران سازمان ملل در شورای امنیت»

از سوی ديگر، قرار است ژنرال «رابرت مود» رييس هيات ناظران سازمان ملل متحد در سوريه روز سه شنبه گزارشی از فعاليت اين هيات به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه دهد. اين گزارش سه روز پس از تعليق فعاليت ناظران سازمان ملل در سوريه به دليل افزايش خشونت‌ها در اين کشور ارائه می‌شود. ژنرال مود دور روز پيش گفته بود که برای جان غير نظاميانی که در شهر حمص محاصره شده‌اند، نگران است.

فعالان سوری می‌گويند شهر حمص که از چند روز گذشته در معرض حملات توپخانه‌ای نيروهای دولتی قرار دارد، حدود هزار خانواده در اين شهر محاصره هستند و از کمبود غذا و دارو رنج می‌برند. حمص يکی از پايگاه‌های اصلی معترضان در سوريه است.

پس از گزارش آقای مود، قرار است اعضای شورای امنيت سازمان ملل، درباره آينده فعاليت ناظران و همچنين طرح صلح کوفی عنان گفت‌و‌گو کنند.

کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور پايان دادن به بحران اين کشور ارائه داده است. آتش بس ميان گروه‌های درگير نخستين بند اين طرح صلح است که ناظران به منظور نظارت بر اجرای آن به سوريه رفته‌اند.

مارک ليال گرانت، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما می‌خواهيم از طرح‌های ژنرال مود درباره آينده فعاليت ناظران در سوريه آگاه شويم.»

او افزود: «شماری از اعضای شورای امنيت از جمله ما سوال‌ها و ابهام‌هايی در خصوص آينده فعاليت ناظران و همچنين آينده طرح صلح کوفی عنان در سايه تحولات ميدانی در سوريه داريم.»

ديدبان حقوق بشر سوريه اعلام کرد در جريان آخرين حمله نيروهای دولتی سوريه، ۱۸ تن در حمص، ديرالزور و حومه دمشق کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG