لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

فاروق الشرع: کنار گذاشتن ایران از مذاکرات درباره سوریه خطاست


مخالفان دولت بشار اسد در شمال این کشور در آلپو
مخالفان دولت بشار اسد در شمال این کشور در آلپو
فاروق الشرع، معاون رییس جمهوری سوریه روز سه شنبه گفته که هرگونه کنار گذاشتن ایران از گفت وگوها یا تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران سوریه، «خطا» و «اشتباه» است و نمی توان بدون ایران به راه حل باثبات وطولانی مدت رسید.

به گزارش خبرگزای فرانسه، آقای الشرع در گفت وگو با رزونامه عربی زبان الوطن گفته است: «برخی کشورها (بدون اشاره به نام آمریکا) فکر می کنند بدون ایران می توان مسئله و بحران سیاسی فعلی را حل کرد در حالی که ایران بخشی از این مسئله است و هرگونه تفکر به رسیدن به راهی بدون ایران، خطا و اشتباهی سیاسی خواهد بود.»

وی مقایسه ای در این امر با اشاره به مسئله اعراب و اسرائیل داشته و گفته: «راه حل حذفی (ایران) مثل این می ماند که بدون آمریکا نمی توانیم به هیچ راه حل صلح آمیزی در مسئله صلح میان اعراب و اسرائیل داشته باشیم.»

حضور فاروق الشرع در انظار عمومی، پایانی بود بر شایعه هایی که گفته می شود او از دولت بشار اسد جدا شده است. در روزها و هفته های اخیر، شماری از چهره های رسمی و عالی رتبه نظامی و سیاسی حاکمیت سوریه، از دولت جدا شده و به مخالفان پیوسته اند.

ریاض حجاب، وزیر کشور سابق و مناف طلاس، از ژنرال های نظامی ارشد و دوست دوران کودکی بشار اسد، ازجمله چهره هایی هستند که از نظام خارج شده و در صف مخالفان قرار گرفته اند.

فاروق الشرع که از مسلمانان سنی مذهب قدرتمند در سوریه است، از تمامی طرف های درگیر در سوریه خواسته دست از خشونت بردارند.

فاروق الشرع از دولت های غربی حاضر در شورای امنیت سازمان ملل، خواسته که روی طرح هایی کار کنند که بتوان بر اساس آن میان دولت و مخالفان سوریه، ارتباط زد و گفت وگویی ملی داشت.

ایالات متحده آمریکا از مخالفان حضور ایران در مذاکرات منتهی به راه حلی برای سوریه است. روسیه از سوی دیگر بر حضور ایران پافشاری دارد. روسیه و چین تاکنون اجازه نداده اند شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه قطعنامه ای صادر کند و حرکت های انجام شده را وتو کرده و بدون اثر گذاشته اند.

در هفته جاری علاء‌الدین بروجردی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس ایران، نیز سفری به سوریه داشت و تقریبا با تمامی مقام‌های عالی‌رتبه در حکومت بشار اسد، از جمله خود او، دیدار و گفت‌وگو کرد و امنیت سوریه را امنیت ایران دانست.

در همین هفته خبرگزاری دانشجو نیز به نقل از سالار آبنوش، فرمانده سپاه قزوین، گزارش داد که جمهوری اسلامی «در بعد نظامی» در سوریه در حال جنگ است.

به این گفته این فرمانده سپاه پاسداران، «ما امروز همه‌جانبه در حال جنگ هستیم، در بعد نظامی در سوریه و در بعد فرهنگی هم در حال مبارزه‌ایم.»

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز سه‌شنبه، هفتم شهریورماه، در گزارشی از اعزام
«چند فرمانده سپاه پاسداران ایران»، فرماندهان سپاه قدس که شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران است و همین طور «صدها سرباز ساده» به سوریه خبر داد.
XS
SM
MD
LG