لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

ترکیه: دخالت دیگر کشورها در انفجاری نزدیک مرز سوریه را بررسی می کنیم


نمایی از محل انفجار در غازیان تپه
نمایی از محل انفجار در غازیان تپه
دولت ترکيه می گويد تحقيقات مفصلی را در دستور کار دارد تا در مورد انفجاری که در مرز اين کشور با سوريه روی داد و در آن ۹ تن کشته شدند تحقيق کنند و رد پای ديگر کشورهای همسايه را تعقيب کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، روز دوشنبه اين هفته، درپی انفجار بمبی در نزديکی پاسگاه پليس شهر «غازيان تپه» روی داد ۹ تن کشته و شماری زخمی شدند. اين شهر در همسايگی مرز سوريه واقع شده است.

خبرگزاری رویترز پس از حادثه گزارش داد طبق اعلام رسانه های محلی، چند پلیس از جمله کشته شدگان هستند وهیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

مقامات دولت ترکیه، گروه شبه نظامی «پ کا کا» را مسئول این حمله معرفی کرده و یک مقام رسمی آنکارا هم گفته ارتباط هایی میان این گروه شبه نظامی و تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی سوریه، دیده شده است.

ترکیه، از نبرد مخالفان و نیروهای معترض به بشار اسد حمایت می کند و روابط دو کشور در یک سال گذشته به دلیل سرکوب شدید نیروهای غیرنظامی از سوی دولت دمشق، تیره شده است.

معاون نخست وزیر ترکیه در گفت وگویی که شب چهارشنبه از شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک پخش شد، گفت امکان دخالت نه فقط عوامل سوریه، که حتی عوامل مرتبط با ایران هم که از حامیان بشار اسد است، در حال بررسی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در کشورهای عربی خلیج فارس پیشتر گزارش داده بود ترکیه به همراه عربستان سعودی و قطر پایگاهی سری در نزدیکی مرز با سوریه پایه‌گذاری کرده که کمک‌های نظامی و مخابراتی به شورشیان سوری ارائه می‌دهد.

یک منبع در دوحه پایتخت قطر به رویترز گفته بود: «این پایگاه را به لحاظ نظامی ترک‌ها اداره می‌کنند. ترکیه هماهنگ‌کننده و مدیر این پایگاه است و عربستان سعودی و قطر در آن فعالیت می‌کنند.»

رویترز می‌افزاید این پایگاه در آدنا، از شهرهای جنوب ترکیه که به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتر از مرز با سوریه قرار دارد، برپا شده است.

برپایه این گزارش در آدانا، پایگاه هوایی مشترک ترکیه-آمریکا (آنجلیکا) قرار دارد که پیشتر واشینگتن از آن در عملیات جاسوسی و امداد رسانی نظامی بهره برده است.

این گزارش می‌افزاید قطر که نقشی برجسته در سلاح‌رسانی به مخالفان لیبیایی در جریان جنگ آنها با نیروهای معمر قذافی ایفا کرد، اکنون نقشی اساسی در هدایت عملیات پایگاه آدانا ایفا می‌کند. مسئولانی از سازمان‌های امنیتی و اطلاعات نظامی قطری هم در این مرکز فعال هستند.

گزارش رویترز به نقل از منبع خود در دوحه می‌افزاید: «سه کشور به معترضان سوریه سلاح می‌رسانند که عبارتند از ترکیه، قطر و عربستان سعودی.» دولت ترکیه تا کنون اخبار منتشره درباره ارائه کمک تسلیحاتی به معترضان سوری را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG