لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

دو جایزه برای فیلم‌های «فصل کرگدن» و «پرویز» در جشنواره سن سباستين


پوستر فیلم پرویز
پوستر فیلم پرویز
در جریان شصتمین دوره جشنواره فیلم سن سباستین در اسپانیا، تورج اصلانی، فیلمبردار فیلم «فصل کرگدن»، جایزه بهترین فیلمبرداری را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلم فصل کرگدن به کارگردانی بهمن قبادی به نمایندگی از کشور ترکیه در این جشنواره شرکت کرده بود.

دیگر فيلم ايرانی به نام «پرويز» ساخته مجيد برزگر ،کارگردان، نویسنده و عکاس ایرانی جايزه ويژه بخش کارگردانان جديد جشنواره سن سباستين را از آن خود کرد.

در این دوره از جشنواره فیلم سن سباستين، فيلم فرانسوی «در خانه» به کارگردانی «فرانسوا اوزون» صدف طلايی ـ مهمترين جايزه این جشنواره ـ را به دست آورد.

فصل کرگدن، حکایت زوج جوانی است که در آستانه انقلاب ۵۷ در ایران با هم ازدواج کرده‌اند. مینا (مونیکا بلوچی) دختر یک نظامی عالی‌رتبه ارتش شاهنشاهی است و شوهرش ساحل فرزان (بهروز وثوقی در زمان حال) شاعری اهل کردستان، بدون پیشینه سیاسی و موفق در انتشار آثار ادبی‌اش.

راننده خانوادگی آنها، اکبر رضایی (یلماز اردوغان)، که شدیدا دلبستهٔ مینا است در اوج انقلاب در میان انقلابیون صاحب موقعیتی برجسته می‌شود و پس از بهمن ۵۷ مینا و شوهرش را به قصد جدا کردن‌شان به زندان می‌اندازد. داستان این سه نفر تا زمان حال (۲۰۱۰ استانبول) دنبال می‌شود.

به نوشته سایت «سینما فا» فیلم پرویز ساخته مجید برزگر، «داستان مردی به نام پرويز را بيان می‌کند که تمام زندگی‌اش را در خانه پدری گذرانده و هيچ گاه هيچ شغلی هم نداشته است. زندگی اين مرد تنها در سيری تکراری می‌گذرد تا اينکه به ناگاه پدر تصميم به ازدواج می گيرد؛ اينجاست که پرويز بايد از خانه پدری به خانه‌ای مستقل که پدر برای او اجاره کرده نقل مکان کند. خروج پرويز از خانه پدری سبب آن می‌شود که اعضای مجتمع مسکونی، تصوراتی غلط راجع به او پيدا کنند و همين تصورات است که يک پارادوکس را برای پرويز رقم می زند.»

«فصل باران‌های موسمی» نخستين فيلم بلند مجيد برزگر محسوب می‌شود.
XS
SM
MD
LG