لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

بریتانیا: به رهبران ناقض حقوق بشر اجازه حضور در المپیک نمی‌دهیم


یک مقام دولتی بریتانیا در مورد دعوت و حضور رهبران سیاسی در جریان مراسم المپیک لندن گفت رهبران سیاسی که مرتکب نقض حقوق بشر شده باشند، اجازه حضور در لندن را نخواهند داشت و ورود آنها به بریتانیا ممنوع خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جرمی براون مدیر کل وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به پرسش نماینده‌ای از حزب کارگر در مجلس عوام این کشور گفت: «اگر مدرک معتبر و مستقل و قابل استنادی باشد که ارتکاب نقض حقوق بشر یک شخص را نشان دهد، به طور معمول به چنین شخصی اجازه ورود به خاک بریتانیا نمی‌دهیم.»

وی حاضر به اشاره به نام و یا جزییات بیشتر شخص یا اشخاص نشد اما گفت هرکسی که در فهرست ممنوعه اتحادیه اروپا یا سازمان ملل باشد، از نظر ما هم ورود او هم با ممنوعیت روبرو خواهد بود.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه به دلیل سرکوب خشونت بار مردم و نقض گسترده حقوق بشر در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد. دادگاه کیفری بین المللی هم حکم جلب رییس جمهوری سودان به اتهام نسل کشی را صادر کرده است.

موضع دولت بریتانیا در مورد سفر رهبران کشور‌ها به المپیک لندن پس از آن صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد گفته بود می‌خواهد به المپیک برود، «ولی با حضور من مشکل دارند.»

سفر رییس جمهوری ایران در فهرست ممنوعیت تردد سازمان ملل و یا اتحادیه اروپا نیست.

دنیس مک شین نماینده حزب کارگر در پارلمان که در مورد سفر رهبران ناقضان حقوق بشر سوال خود را مطرح کرده بود، از دولت بریتانیا درخواست کرده اجازه حضور به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و همچنین پادشاه بحرین را به مراسم المپیک ندهد.

رییس جمهوری روسیه و پادشاه بحرین هم در فهرست تحریم‌های سازمان ملل یا اتحادیه اروپا نیستند.

محمود احمدی‌نژاد ۲۸ ارديبهشت‌ماه، در مراسم تجليل از قهرمانان ورزشی سال ۹۰ گفت: «متأسفانه آنها با حضور من مشکل دارند و گرنه من دوست دارم که در المپيک حاضر شوم و جوانان عزيز را تشويق کنم.»

آقای احمدی نژاد توضيح بيشتری درباره مشکل پيش روی وی برای حضور در المپيک لندن نداد ولی از زمان حمله دانشجويان بسيجی به سفارت بريتانيا در تهران در آذرماه سال ۹۰ مناسبات ميان تهران و لندن با تنش زيادی روبرو شده است.

به دنبال اين حمله، بريتانيا تمام کادر ديپلماتيک خود را از ايران خارج کرد و از ديپلمات‌های ايرانی خواست تا خاک اين کشور را ترک کنند.

محمود احمدی‌نژاد در حالی از تمايلش به حضور در مراسم المپيک خبر داد که ۲۵ ارديبهشت‌ماه محمد عباسی، وزير ورزش و جوانان گفته بود که محمود احمدی‌نژاد به المپيک لندن نخواهد رفت.

اين اظهار نظر پس از آن صورت گرفت که برخی از وبسايت‌های خبری ايران اعلام کردند که بريتانيا قصد دارد از کسانی که به قصد شرکت در المپيک به لندن می‌آيند، حتی مسئولان سياسی کشورها، انگشت‌نگاری کند.

وزير ورزش و جوانان ايران پيشتر ضمن ابراز بی‌اطلاعی از اين تصميم بريتانيا گفت: «البته رييس جمهوری کشورمان نيز تصميمی برای حضور در المپيک ۲۰۱۲ لندن ندارد.»

اين در حالی است که تلويزيون انگليسی زبان پرس‌تی‌وی وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران روز ۱۲ ارديبهشت‌ماه گزارش داده بود که محمود احمدی‌نژاد و وزير ورزش ايران پس از آن که متوجه شدند که لندن قصد دارد از «ورزشکاران و مربيان انگشت‌نگاری و اسکن چهره» به عمل بياورد، گفته‌اند که در اين مسابقات حضور نخواهند يافت.
XS
SM
MD
LG