لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

درخواست ۵۰۰ ميليون دلاری سازمان ملل برای کمک بشردوستانه در عراق


سازمان ملل از کشورهای عضو درخواست کرد که بودجه‌ای ۵۰۰ ميليون دلاری برای کمک به بحران عراق در اختيار اين سازمان قرار دهند. جنگ با نيروهای شبه‌نظامی حکومت اسلامی در عراق، آسيب زيادی به غيرنظاميان وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ليز گرانده، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در عراق، روز ۱۴ خرداد گفته است: در صورتی که بودجه درخواستی به سرعت تامين نشود، اين سازمان مجبور می‌شود نيمی از خدمات خود را در عراق متوقف کند.

سازمان ملل درخواست کرده است که اين بودجه ظرف شش ماه آينده صرف تهيه سرپناه، غذا و آب آشاميدنی برای ميليون‌ها عراقی شود که از مناطق درگيری با داعش، بی‌سرپناه شده و خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند.

ليز گرانده در پارلمان اروپا در بروکسل گفت: «در ماه‌های آينده وضعيت وخيم‌تر هم خواهد شد. تا پايان سال جاری ميلادی نزديک به ۱۰ ميليون عراقی نياز به کمک‌های حياتی و اساسی برای زندگی دارند».

هرچند دولت عراق سعی کرده که نيروهای داعش يا حکومت اسلامی را در برخی مناطق و با کمک نيروهای کرد عقب براند، با اين حال هنوز بخش‌هايی از عراق در اختيار اين گروه است که به تازگی، رمادی را هم به تصرف خود درآورده است.

پس از سقوط رمادی، دولت عراق گفته بود عملياتی نظامی ترتيب داده و رمادی را پس خواهد گرفت ولی هنوز جنگ در حومه این شهر ادامه دارد.

سازمان ملل اعلام کرد که درگيری‌ و جنگ در عراق باعث شده است نزديک به سه ميليون عراقی آواره و بی‌خانمان شوند.

ليز گرانده همچنين گفت بيش از ۴.۴ ميليون عراقی در مناطق کشاورزی نشين که به دست داعش افتاده، به غذا نياز دارند.

مارگرت چن، مديرکل سازمان جهانی بهداشت، هم گفته که خدمات عمومی برای بهداشت و آب و سيستم فاضلاب فروپاشيده است.

وی افزود: «در شرايطی که مردم در فضايی بدون بهداشت متمرکز شده باشند، خطر بروز بيماری‌های واگير برای کسانی که در داخل کشور آواره شده‌اند را افزايش می‌دهد. مواردی از سرخک در ۱۸ استان گزارش شده و بيماری وبا در حال همه‌گير شدن است».

سليم الجبوری، رييس پارلمان عراق، گفت پيشروی‌های نيروهای داعش باعث شده که آينده عراق به شدت تهديد شود.

وی افزود: «حقيقت اين است که ما نفت در کشور خود داريم ولی توان استفاده از آن را نداريم. يعنی نمی‌توانيم به کسانی که در کشور به دست داعش آواره و بی‌خانمان شده‌اند، کمک کنيم».

کميسيون اجرايی اتحاديه اروپا اعلام کرد ۲۵ ميليون يورو – ۲۸.۲ ميليون دلار – کمک اضافی برای خدمات بشردوستانه در عراق اعطا خواهد کرد. با اين رقم، کمک‌های اتحاديه اروپا به حدود ۶۳ ميليون رسيده است.

سازمان پزشکان بدون مرز در ژنو هم از سازمان ملل وديگر آژانس‌ها خواست «از محوطه امن خود پا بيرون بگذارند و به ده‌ها هزار عراقی به ويژه در موصل، جنوب کرکوک و حومه بغداد که به کمک‌های جدی بهداشتی و درمانی نياز دارند، کمک کنند».

XS
SM
MD
LG