لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

آمریکا از هند و دیگر کشورها خواست در بهبود روابط با ایران «عجله نکنند»


وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا
وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا از هند و کشورهای دیگر خواست در بهبود روابط با ایران «عجله نکنند» و تا زمان امضای توافق‌ نهایی در مورد فعالیت‌های اتمی ایران صبر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم شرمن که در هند به سر می‌برد، روز چهارشنبه نهم اردیبهشت با اشاره به هند و دیگر خریداران نفت ایران گفت: «فقط می‌خواهم بگویم که خیلی عجله نکنید، ما هنوز به توافق نهایی و پایانی دست نیافته‌ایم».

پس از توافق کلی ایران و شش قدرت جهانی در مذاکرات ماه مارس لوزان سوئیس، قرار است تفاهم‌نامه‌ای اجرایی تنظیم شود که ممکن است به پایان شماری از تحریم‌ها علیه ایران منتهی شود.

خانم شرمن گفت: «ما از این مطلع هستیم که هیچ‌کس نمی‌خواهد (در رقابت) نفر آخر باشد و به ویژه اگر تحریم‌ها برداشته شود، همه می‌خواهند نفر اول باشند».

این گزارش حاکی است ایران و هند گفت‌وگوها برای گسترش همکاری در حوزه گاز طبیعی را شروع کرده‌اند. ایران همچنین گفت‌وگوها برای همکاری در حوزه نفت با چین داشته است.

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: «تحریم‌هایی که در حوزه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر علیه ایران اعمال شده، حتی با توافق‌نهایی اتمی برداشته نخواهد شد. ما (آمریکا) هنوز نگران وضعیت حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، آن‌چه در یمن، سوریه، لبنان و دیگر نقاط جهان روی می‌دهد، هستیم».

خانم شرمن در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق نهایی، آیا تحریم‌های ایران همه با هم برداشته خواهد شد گفت: «حتی بعد از رسیدن به توافق نهایی هنوز به کمی زمان برای اجرا نیاز است.»

گزارش‌های منتشره حاکی است که صادرات نفت ایران در ماه آوریل جهش چشمگیری داشته که عمده دلیل آن افزایش صادرات این محصول به هند و ژاپن بوده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه با استناد به منابع صنعت نفت گزارش داد که صادرات نفت ایران طی ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

رویترز می‌نویسد که ایران امیدوار است صادرات نفت روزانه خود را بعد از توافق جامع هسته‌ای که تا تا اواخر ماه ژوئن برنامه ریزی شده است، حدود یک میلیون بشکه افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG