لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

آمریکا به دنبال از سرگیری روابط ديپلماتيک با کوبا است


آلن گروس، شهروند آزاد شده آمریکایی
آلن گروس، شهروند آزاد شده آمریکایی

پس از اعلام آزادی «آلن گروس» شهروند آمريکايی که به مدت پنج سال در کوبا زندانی بود، گزارش‌ها حاکی است که دولت آمريکا در حال بررسی و برقراری رابطه دیپلماتیک با کوبا است.

مقامات کاخ سفيد روز چهارشنبه ۲۶ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفتند که تغييرات جدی به زودی اعلام شده و سفارت‌های دو کشور در واشينگتن و هاوانا بازگشايی خواهد شد.

قرار است تا ساعاتی ديگر، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در اعلامیه‌ای رسمی، تغيير سياست خارجی آمريکا در قبال کوبا را اعلام کند.

آلن گروس ۶۵ ساله روز چهارشنبه آزاد شد و با يک پرواز به آمريکا بازگشت.

اين گزارش حاکی است که در جريان مذاکرات مخفی که ميان آمريکا و کوبا در جريان بوده، توافق شده سه زندانی کوبايی هم در ايالت فلوريدا که به اتهام جاسوسی در زندان هستند، آزاد شوند.

به گزارش آسوشيتدپرس، کاخ سفيد در حال حاضر از اعلام جزييات بيشتر خودداری کرده ولی گفته‌اند که پس از اعلام خبر از سوی باراک اوباما، جزييات بيشتر در این زمینه منتشر خواهد شد.

آلن گروس در دسامبر سال ۲۰۰۹ ميلادی در حال کار بر روی يک پروژه نصب امکان ارتباط اينترنتی دستگير شد. آن زمان، اين پنجمين سفر آقای گروس به کوبا و ديدار با جامعه يهوديان اين کشور بود تا بتوانند از پرده سانسور نظام حاکم در کوبا، رد شوند.

آلن گروس به ۱۵ سال زندان محکوم شد ولی پس از پنج سال از زندان آزاد شد.

خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم

آسوشيتدپرس به نقل از منابع موثق گفته که باراک اوباما با جان کری، وزير امور خارجه گفت‌وگو کرده و دستور داده است که امکان بررسی فعاليت‌های ديپلماتيک ميان کوبا و آمريکا بررسی و دنبال شود.

آمريکا همچنين سفر به کوبا در ۱۲ حوزه را تسهيل خواهد کرد. سفر به کوبا برای شهروندان آمريکايی در حال حاضر مجاز نيست. طبق قوانين جديد، سفر در مواردی چون ملاقات با خانواده، فعاليت خبرنگاری، فعاليت پژوهشی، همکاری‌های آموزشی، مذاکرات ميان اديان، هنرمندان و ورزشکاران تسهيل خواهد شد.

همچنين محدوديت‌ها در قبال پرداخت پول از آمريکا به کوبا – به جز مواردی خاص و در مورد افراد حاضر در حزب کمونيست کوبا – منعطف‌تر شده است.

دولت آمريکا همچنين محدوديت فروش و انتقال تجهيزات ارتباطی و مخابراتی به کوبا را بر خواهد داشت و از اين به بعد فروش آن مجاز خواهد بود. ارتباط مالی بانک‌ها هم برقرار شده و از اين به بعد شهروندان آمريکايی در جريان سفر به آمريکا می‌توانند از کارت‌های اعتباری و بانکی خود استفاده کنند.

به گزارش آسوشيتدپرس، قرار است در مورد بازبينی خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروريسم هم وزير امور خارجه آمريکا به باراک اوباما گزارش دهد.

آمريکا از سال ۱۹۸۲ کوبا را در فهرست کشورهای حامی تروريسم قرار داده است.

XS
SM
MD
LG