لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

رهبران آلمان و فرانسه طرح صلح اوکراین را به مسکو می‌برند


در حالی که وزیر خارجه آمریکا در اوکراین به سر می‌برد، رهبران آلمان و فرانسه هم راهی کیف شده‌اند تا طرح صلح جدیدی را به این کشور پیشنهاد کرده و با روسیه مذاکره کنند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن گفت تهاجم روسيه به شرق اوکراين جدی‌ترين تهديد برای اين کشور است و واشینگتن در حالی‌ که راه‌حل ديپلماتيک را پيگيری می‌کند، اما «چشمش را به روی عبور نيروها و تانک‌های روسی از مرز اوکراين نمی‌بندد».

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان کری پس از گفت‌وگو با پترو پروشنکو، رييس جمهوری اوکراين در کيف، خواستار تعهد فوری روسيه به توافقنامه آتش بس در شرق اوکراين شد که سپتامبر گذشته بين دولت اوکراين و جدايی‌طلبان شورشی در مينسک امضا شد.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که رهبران فرانسه و آلمان هم گفتند طرحی برای صلح آماده کرده و برای بحث درباره آن به اوکراین سفر می‌کنند.

به گزارش رویترز، فرانسوا اولاند و آنگلا مرکل، رییس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان در حالی برای مذاکرات راهی اوکراین می‌شوند که درگیری در شرق اوکراین شدت گرفته است.

اوکراین در حال حاضر با بحران اقتصادی روبرو است و ارزش پول ملی‌اش حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است. دولت کی‌یف در حال مذاکره برای گرفتن وام از صندوق جهانی پول است اما یکی از پیش‌شرط‌ها برای پرداخت وام، برقراری آتش‌بس در این کشور است.

این گزارش حاکی است جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در اوکراین به سر‌می‌برد قرار نیست به مسکو سفر کند و در طرح جدید آلمان و فرانسه هم نقشی ندارد هرچند از طرح دستیابی به صلح، حمایت می‌کند.

قرار است خانم مرکل و آقای اولاند روز پنج‌شنبه در اوکراین با پترو پروشنکو دیدار کرده و روز جمعه، راهی مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین شوند.

«راه‌حل عملی نیاز است»

وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه گفت: «روسيه بايد انتخاب کند و اين انتخاب تنها با گفتن اعلام نمی‌شود، بلکه بايد در عمل خود را نشان دهد. اين تعهد به معنی برداشتن گام‌های جدی و نشان دادن پايبندی به توافق مينسک است که روسيه آن را امضا کرده است».

جان کری افزود: «ما خواهان راه حل ديپلماتيک هستيم اما چشم‌مان را به روی تانک‌هايی که از روسيه وارد اوکراين می‌شوند، نمی‌بنديم. نمی‌توانيم چشم‌مان را به روی نيروهای روسی ببنديم که با یونيفورم‌های مبدل از مرز عبور می‌کنند و به گروه‌های به اصطلاح جدايی‌طلب می‌پيوندند».

خبرگزاری رويترز در ادامه می نويسد که تشديد کشمکش‌های نظامی در چند هفته اخير، اندک اعتبار قرارداد شکننده آتش بس را از بين برد.

شورشيان اوکراين از ماه سپتامبر سال گذشته تاکنون چند صد کيلومتر مربع از خاک اوکراين را به محدوده تحت کنترل خود افزوده‌اند. دولت اوکراين نيز از چندی پيش از غرب درخواست ارسال تسليحات پيشرفته کرده است.

روسيه همواره اتهامات دولت اوکراين و کشورهای غربی را که ادعا می‌کنند مدارک قانع کننده‌ای در اثبات ارسال نيرو و تسليحات سنگين روسيه به شورشيان در اختيار دارند، تکذيب کرده است.

وزير خارجه آمريکا افزود: «ما به دنيال رودرويی با روسيه نيستيم. هيچ‌کس نيست. نه (پترو) پروشنکو، نه آمريکا و کشورهای اروپايی. ما بسيار اميدواريم که روسيه از اتفاق نظر همه ما در پذيرش يک راه‌حل ديپلماتيک و با شرکت همه بهره‌برداری کند».

دولت باراک اوباما هنوز با ارسال سلاح‌‌های پیشرفته به اوکراین موافقت نکرده است. روسیه گفته است که هرگونه ارسال سلاح مرگبار به اوکراین را تهدید امنیتی برای خود می‌داند.

سناتور جان مک‌کین روز پنج‌شنبه گفت: «اگر دولت آمریکا به کمک اوکراین نشتافته و به آن‌ها سلاح ندهد، طرحی را دنبال می‌کند که دولت از سوی کنگره، ملزم به ارسال سلاح به اوکراین شود».

کاخ سفید گفته که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا مشغول بررسی این موضوع است و به زودی در مورد ارسال سلاح مرگبار به اوکراین، تصمیم‌گیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG