لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

استقبال آمریکا از اظهارات رییس جمهوری مصر در ایران


محمد مرسی، رییس جمهوری مصر در ایران
محمد مرسی، رییس جمهوری مصر در ایران
یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه از موضع رییس جمهوری مصر که در جریان اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران گرفته بود تقدیر کرد و آن را محکم و مثبت خواند. آمریکا همچنین موضع دبیرکل سازمان ملل در دیدار با رهبری جمهوری اسلامی را هم خوب خوانده است.

به نوشته صفحه فیس بوک وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی، پاتریک ونترل گفته است: «اظهارات محمد مرسی در تهران بسیار سازنده، محکم و مثبت بود. ما فکر می کنیم این که دبیرکل سازمان ملل نه فقط درمورد برنامه هسته ای ایران، که در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و درمورد سوریه هم صحبت کرد، خوب بود.»

اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در ایران روز پنجشنبه شاهد انتقاد رییس جمهوری مصر از سرکوب ها در سوریه بود و گزارش ها حاکی است ترجمه گفته های آقای مرسی در مورد سوریه، با تحریف و به شکلی دیگر انجام شده است.

اجلاس سران روز پنجشنبه با سخنان رهبری جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که در آن به اسرائیل انتقاد و حمله کرد و از شورای امنیت سازمان ملل هم انتقاد کرد و گفت ایران به دنبال سلاح اتمی نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل که از گفته های آیت الله خامنه ای ناراضی به نظر می رسید، در سخنرانی خود گفت: «ایران باید برای اعتماد سازی به طور کامل با قوانین بین المللی همراهی کرده و همچنین با آژانس بین المللی انرژی اتمی همراهی کند.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین از جنگ لفظی میان ایران و اسرائیل انتقاد کرده و گفت: «جنگ واژه ها میان دو طرف می تواند به راحتی از کنترل خارج شده و به جنگ خشونت بار تبدیل شود.»

محمد مرسی، که نخستین مقام عالی رسمی مصر بود که از زمان وقوع انقلاب به بعد به ایران سفر کرده، دولت سوریه را در سخنرانی خود سرکوبگر دانست و گفت باید از مخالفان دولت بشار اسد حمایت کرد. سخنان او باعث شد هیات سوری و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه محل اجلاس را ترک کنند و خبرنگاران در محل می گویند ترجمه سخنان آقای مرسی به صورت دیگری پخش شد.

رییس جمهوری مصر در تهران گفت: «انقلاب مصر، سنگ بنای بهار عربی است که از تونس شروع شده و تا لیبی و یمن رسید و حتی رژیم سرکوبگر سوریه را هم در خود گرفتار کرده است.»

حاکمیت سوریه و دولت جمهوری اسلامی ایران اما می گویند این ها همه نقشه تروریست ها برای پایان دادن به حاکمیت سوریه است و کشورهای غربی را مسئول این ناآرامی ها دانسته اند.

خبرگزاری فرانسه می گوید رسانه های رسمی ایران، سخنان بان گی مون و آقای مرسی را پخش نکرده و ترجمه دیگری از آن ارائه کرده اند. این گزارش می گوید آقای مرسی دیداری کوتاه با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران داشته و پس از آن و بدون دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، تهران را ترک کرده است.

تهران و قاهره بر سر موضوعات مختلف منطقه ای از جمله مسئله سوريه دچار اختلافات عميقی هستند. ايران از حاميان اصلی حکومت بشار اسد است که از ۱۸ ماه پيش تاکنون با ناآرامی های گسترده ضد حکومتی دست به گريبان است. محمد مرسی پيش از اين خواستار تشکيل گروه تماس درباره سوريه با حضور ايران، عربستان سعودی، ترکيه و مصر شده بود.

وی در مصاحبه ای با خبرگزاری رويترز گفت که زمان کناره گيری بشار اسد از قدرت فرا رسيده است. اين موضع رييس جمهوری مصر در حالی بيان می شود که مقام های ايران بارها تاکيد کرده اند با هيچ برنامه ای که قرار باشد در آن بشار اسد کنار گذاشته شود، موافقت نخواهند کرد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در ديدار با، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل گفت که «مجموعه‌ای از دولت ها، گروه های مخالف دولت سوريه را به جنگی نيابتی از طرف خودشان با دولت سوريه وادار کرده‌اند و اين جنگ نيابتی، واقعيت امروز بحران سوريه است.»

به گفته وی، «حل بحران سوريه يک شرط طبيعی دارد که عبارت است از جلوگيری از ارسال سلاح به گروههای بی مسئوليت داخل سوريه.» مخالفان حکومت دمشق می گويند که در جريان ناآرامی های سوريه و سرکوب های شديد نيروهای نظامی وابسته به بشار اسد، تاکنون ۲۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ اند.
XS
SM
MD
LG