لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

فشار جمهوری‌خواهان بر اوباما برای واکنش شدیدتر به داعش


شبه نظامیان خلافت اسلامی یا داعش در رقه
شبه نظامیان خلافت اسلامی یا داعش در رقه

جمهوری‌خواهان در آمريکا از دولت باراک اوباما خواستند که واکنشی جدی به شبه‌ظاميان داعش يا خلافت اسلامی در عراق نشان دهد.

به گزارش روز يکشنبه دوم شهريورماه خبرگزاری رويترز، شماری از چهره‌های جمهوری‌خواه در کنگره آمريکا گفتند دولت اوباما با واکنش قاطع نشان ندادن به شبه‌نظاميان داعش يا خلافت اسلامی، فرصت بيشتری به اين گروه برای اقدامات متخاصمانه داده است.

در مقابل، چهره‌های دموکرات و نزديک به دولت گفتند کاخ سفيد واکنش به شبه‌نظاميان داعش يا خلافت اسلامی را در دستور کار دارد ولی بنا هم ندارد که خيلی سريع وارد عمل شده و نسنجيده دست به کاری بزند.

مايک راجرز، رييس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان آمريکا که جمهوری‌خواه است در گفت‌وگويی تلويزيونی اظهار داشت: «گروه خلافت اسلامی حاميانی دارد که از آمريکا و اروپا به آن‌ها پيوسته و در کنار آن‌ها دست به اعمال خشونت می‌زنند و فاصله زيادی با دست زدن به عمليات در خاک آمريکا ندارند.»

وی افزود: «ما توان نظامی، اراده سياسی و سياست مورد نياز برای عقب زدن داعش را داريم و نبايد درنگ کنيم.»

آقای راجرز و سناتور جان مک‌کين از منتقدان سياست خارجی باراک اوباما هستند و می‌گويند اراده لازم برای مقابله با تروريسم را نشان نداده است.

در مقابل، سناتور جک ريد از ايالت رود آيلند و از حزب دموکرات گفت: «اعمال گروه داعش و شنيع بودن آن ثابت شده اما دليل هم نمی‌شود نتيجه ناگهانی بگيريم که همين حالا خطر هستند. راه حل کامل و جامع فقط نظامی نيست و بايد سياسی هم باشد. از اين رو بايد يک استراتژی داشت و بر اساس آن پيش رفت.»

هرچند باراک اوباما مجوز حملات هوايی محدود عليه مواضع شبه‌نظاميان داعش يا خلافت اسلامی را در شمال عراق صادر کرده، اما با اين حال پس از قتل جيمز فولی، خبرنگار آمريکايی، درخواست‌ها در آمريکا برای مقابله جدی‌تر با داعش افزايش يافته است.

بریتانیا: به شناسایی عامل قتل جیمز فولی نزدیک شده‌ایم

روز يکشنبه همچنين سفير بريتانيا در آمريکا اعلام کرد لندن در حال تحقيق برای شناسايی مظنون به قتل جميز فولی است. در فيلمی که از قتل جيمز فولی منتشر شده، يکی از عاملان قتل این خبرنگار شهروندی بريتانيايی است.

پيتر وست‌ميکوت، سفير بريتانيا در آمريکا در گفت وگويی تلويزيونی با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «بريتانيا از منابع زيادی از جمله نرم‌افزار تشخيص هويت از روی صدا برای شناسايی عاملان قتل جيمز فولی استفاده می‌کند.»

وی اطلاعات بيشتری در اين مورد نداد ولی گفت همکارانش در لندن به شناسايی عاملان قتل، نزديک هستند.

همچنين روز يکشنبه يک خبرنگار آمريکايی که دوسال پيش در سوريه ربوده شده بود، آزاد شد. به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، «پيتر تئو کرتيس» به مقامات سازمان ملل تحويل داده شده است.

دولت بريتانيا همچنين اعلام کرده مشغول رايزنی برای کمک به کردهای عراقی در مبارزه با شبه‌نظاميان خلافت اسلامی يا داعش در عراق است.

مرکل: کمک نظامی به کردهای عراق باید هدفمند باشد

در آلمان، آنگلا مرکل صدراعظم اين کشور اعلام کرد سياست کمک نظامی به کردهای عراق بايد دقيق و هدفمند باشد.

آلمان به رغم اين که در قانون اساسی‌اش آمده که در تخاصم‌های نظامی صادرات اسلحه نداشته باشد، اما قانونگذاران پارلمانی تصويب کردند که آلمان تجهيزات نظامی در اختيار کردها قرار دهد.

بريتانيا اعلام کرده کارشناسان و نمايندگان ويژه‌ای برای کمک‌های نظامی به کردها تعيين کرده که قرار است اين هفته راهی اربيل شوند.

در عراق، خشونت‌های فرقه‌ای ادامه دارد و قربانی می‌گيرد. روز جمعه در استان دياله و در به رگبار بستن مسلمانان سنی، نزديک به ۶۸ تن کشته شدند. روز شنبه و در پاسخ به آن حمله، ۳۵ تن از مسلمانان شيعه کشته شدند.

XS
SM
MD
LG