لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

سایت اینترنتی کروبی به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، بسته شد


یک شرکت میزبان وبسایت های آمریکایی می گوید به دلیل اجرای تحریم ها علیه ایران، سرویس دهی به وب سایت شخصی مهدی کروبی را متوقف کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ۲۵ شهریور خبرگزاری رویترز، محمد حسین ضیا که در سال ۲۰۰۹ در کمپین انتخاباتی مهدی کروبی بود و حالا گرداننده سایت کروبی از آمریکا است می گوید خدمات و سرویس ها به دامنه هایی که در ایران است محدود شده و شرکت میزبان وب سایت مهدی کروبی مجبور شده است که ارائه سرویس و میزبانی سایت را متوقف کند.

آقای ضیا به رویترز گفته که ماه گذشته از طرف شرکت «جاست هاست» ارائه دهنده میزانی وب، ایمیلی دریافت کرده، مبنی بر اینکه این شرکت دیگر نمی تواند به سایت شخصی کروبی با آدرس www.karroubi.ir ارائه سرویس دهد.

علت این اقدام در نامه شرکت یاد شده که رویترز می گوید آن را مشاهده کرده است، تحریم های اداره کنترل دارایی های خارجی وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران عنوان شده است.

در این نامه آمده که سایت هایی با دامنه‌های کشوری ایران (‎.ir) به همراه کشورهای سوریه، کره شمالی و کوبا دیگر مجاز به دریافت سرویس میزبانی سایت از شرکت های آمریکایی نیستند.

آقای ضیا گفته است که آنچه مایه ناامیدی است، این است که سایت کروبی در داخل ایران فیلتر شده است و شرکت های ایرانی از ارائه سرویس میزبانی به این سایت می ترسند و از طرف دیگر تحریم ها نیز مانع گرفتن خدمات از شرکت های آمریکایی شده است.

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا در گفت وگو با رویترز از ارائه توضیحات در مورد خاص وبسایت مهدی کروبی خودداری کرده، اما گفته که مجوز عمومی اجازه سرویس دهی شرکت های آمریکایی برای ایرانی ها جهت ارتباطات شخصی را می دهد.

خانم دیانا دان، سخنگوی شرکت «جاست هاست» نیز به رویترز گفته است که مجوز عمومی یاد شده شامل ارائه سرویس های میزبانی وب برای مواردی غیر از «ارتباطات شخصی» نمی شود.

مجوز ثبت دامنه «دات آی آر» (‎.ir) هم اکنون توسط «پژوهش های دانش های بنیادی» وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ایران ارائه می شود.

«براین کیو» وکیل امور تحریم ها در واشینگتن به رویترز گفته که سایت هایی با دامنه «آی آر» از سرویس هایی در داخل ایران پشتیبانی می شوند و به همین خاطر در فهرست تحریم ها قرار دارند، اما احتمال دارد بشود سایت مهدی کروبی را از تحریم ها مستثنی کرد.
XS
SM
MD
LG