لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

وزارت خارجه آمریکا: دستوری برای جلوگیری از فروش اپل به ایرانی‌ها نداد‌‌ه‌ایم


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد اقدام فروشگاه محصولات اپل و «خودداری» از فروش به دو مشتری فارسی زبان گفته است که شرکت اپل یا هیچ شرکت دیگری، دستوری از دولت آمریکا نگرفته است.

آنطور که در فیس بوک وزارت خارجه آمریکا آمده، خانم نولند روز چهارشنبه گفت: «هیچ قانون یا سیاستی در آمریکا شرکت پل یا هیچ شرکت دیگری را از فروش تولیداتشان در خاک آمریکا به خریدارانی که قصد استفاده از آنها را در آمریکا دارند، منع نمی‌کند. این شامل مشتریان ایرانی و فارسی زبان نیز می‌شود.»

شماری از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند در شهر آتلانتا از ایالت جورجیای آمریکا، دو مورد خودداری از فروش محصولات اپل به دو ایرانی گزارش شده است.

این گزارش گفته بود «سحر ثابت»، با عمویش برای خرید یک دستگاه «آیپد» به فروشگاه اپل مراجعه می‌کند ولی وقتی فروشنده متوجه می‌شود که خانم ثابت فارسی حرف می‌زند، به او گفته «به دلیل تخاصم میان دو دولت ایران و آمریکا» اجازه فروش به او ندارد.

خانم ثابت گفت که به مدیر فروشگاه مراجعه و اعتراض کرده و آنها اسنادی از مقررات فروش خود را نشان داده و گفته‌اند این اجازه را دارند که به دولت‌های خطرناک چون سودان، کره شمالی، ایران و کوبا، محصولات خود را نفروشند.

خانم ثابت شهروند ایرانی – آمریکایی است و تابعیت آمریکایی هم دارد. به او گفته شده می‌تواند آنلاین خرید خود را انجام دهد. وی گفته به اعتراض خود ادامه می‌دهد و این کار را نوعی «تبعیض» می‌داند.

در موردی دیگر، گفته شد «زک جعفرزاده» دانشجوی ایرانی که با روادید دانشجویی درآمریکا مشغول تحصیل است، برای خرید یک دستگاه آیفون به فروشگاه اپل مراجعه کرده ولی به دلیل این که ایرانی و فارسی زبان بوده، از فروش آیفون به او خودداری شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد تحریم ها علیه ایران و دیگر کشورها گفته است: «تحریم‌های آمریکا معمولا صدور یا باز صدور بدون مجوز دفتر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری، کالاهایی را به ایران منع می‌کنند که از ۱۰درصد یا بیشتر محتوای آمریکایی تشکیل می‌شوند و این با هدف ممانعت از استفاده از فنآوری‌های آمریکایی برای برنامه های گسترش سلاح‌های کشتار جمعی یا فعالیت‌های تروریستی دولت ایران صورت می‌گیرد.»

شرکت اپل هنوز بیانیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده ولی مدیر یک فروشگاه اپل در آنتلانتا گفته طبق مقررات فروش و برای مقابله با هرگونه کلاهبرداری احتمالی، قوانین یاد شده به اجرا درمی‌آیند. به گزارش رسانه‌های محلی آتلانتا، مقررات اعلام شده از سوی اپل به گونه‌ای است که این اجازه را به کارکنان خود می‌دهد که از فروش محصولات جلوگیری کنند.

آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران به اجرا گذاشته و بانک‌ها، چرخش مالی و بازار نفت و انرژی ایران را در تحریم‌های اخیر خود هدف گرفته است.
XS
SM
MD
LG