لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

آمريکا: تحريم‌های ايران برای مدت طولانی معلق می‌شوند، پایان نمی‌یابند


آنتونی بلينکن، معاون وزير خارجه آمريکا، در نشست «کميته يهوديان آمريکا» به مذاکرات اتمی با ايران برای دستیابی به توافق نهایی اشاره کرد و گفت اگر ديپلماسی را کنار گذاشته و فشار را افزايش دهيم، موفقيت چندانی نخواهيم داشت.

آقای بلينکن روز دوشنبه ۱۸ خرداد در این کنفرانس «ای‌جی‌سی» که در واشينگتن برگزار می‌شود، گفت: «حرف‌های زيادی درباره مذاکراتی که ما در مورد پرونده اتمی ايران داريم اين روزها مطرح می‌شود. بايد گفت برخی از اين حرف‌ها نادرست است و برخی هم بيشتر از اين که واقعيت باشد، در حد افسانه است».

معاون وزير خارجه آمريکا با شمردن رئوس مباحث مرتبط با مذاکرات برای توافق اتمی با ايران گفت: «اول بايد گفت توافقی که ما در حال مذاکره برای رسيدن به آن هستيم، مدت انقضا ندارد. اين طور نيست که بگوييم غروبی در کار است و يک روز تمام می‌شود. بخش‌های مختلف اين توافق، مدت‌ زمان‌های متفاوت دارد».

وی افزود: «الزام ايران به معاده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی برای نساختن بمب اتمی و نيز بازرسی‌های دقيق تحت پروتکل الحاقی، مستمر و ممتد خواهد بود».

لینک مستقیم

آقای بلينکن گفت: «از سوی ديگر و اگر به توافق نرسيم، آن‌ مواردی که تحت توافق همکاری (لوزان) به آن رسيديم، به سرعت منقضی می‌شود و بعد به احتمال زياد، ايران به سرعت و با دهها هزار سانتريفوژ، مرحله صنعتی شدن برنامه اتمی خود را دنبال خواهد کرد».

معاون وزير خارجه آمريکا که ويديوی سخنرانی او در توئيتر وزارت خارجه آمريکا منتشر شده افزود: «دوم، اين توافق (احتمالی) چنان سطحی از شفافيت ايجاد خواهد کرد که اگر ايران از تعهدات خود در مقابل جامعه بين‌المللی سرباز زند، ما از آن با خبر خواهيم شد و به اندازه کافی فرصت خواهيم داشت که يا از راه ديپلماتيک يا ديگر راهها، به آن پاسخ دهيم».

آقای بلينکن گفت: «(در صورت رسيدن به توافق نهايی) بيشتر تحريم‌های ايران برای مدت طولانی معلق می‌شوند، نه اینکه به پایان یابند، و اگر ايران از تعهدات خود سرباز زد دوباره به طور خودکار فعال خواهند شد».

وی افزود: «سوم، ما به هيچ‌وجه به توافق رضايت نخواهيم داد مگر اين که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تمام بازرسی‌های خود را از هر سايتی (تاسيساتی) در ايران انجام داده و اعلام کند برنامه اتمی ايران صلح‌آميز است».

معاون وزير خارجه آمريکا گفت: «چهارم، هيچ جايگزين مناسبی برای جلوگيری ايران از دستيابی به بمب اتمی غير از شرايطی که ما گذاشته‌ايم و در لوزان مورد تفاهم قرار گرفت، در دست نيست».

بررسی «يا افزايش تحريم، يا حمله نظامی»

آنتونی بلينکن در پاسخ به دو ديدگاهی که در مورد فعاليت‌های اتمی ايران مطرح شده و می‌گويد بايد فشار را افزايش داد تا به توافق بهتری رسيد يا بايد همين الان حمله نظامی را انجام داد، گفت که توافق فعلی، از هر دوی اين سناريوها موفق‌تر است.

معاون وزير خارجه آمريکا گفت: «بايد بگويم متاسفانه يک داستان پردازی مطرح شده که اگر ما همين طور فشار را به ايران افزايش دهيم و تحريم‌ها را بيشتر کنيم، ايران ديگر به هرچه بخواهيم قانع خواهد شد».

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در جريان سخنرانی که در کنگره آمريکا داشت، گفته بود بايد تحريم‌ها را بر ايران بيشتر کرد تا يک توافق خوب از آن دربيايد.

آقای بلينکن افزود: «ايران بعد از خسارت‌های جنگ با عراق و به رغم افزايش فشارها در ۱۰ سال گذشته، از ۱۵۰ سانتريفوژ در سال ۲۰۰۲ به ۱۹ هزار سانتريفوژ تا پيش از رسيدن به توافق مقدماتی دست يافت».

معاون وزير خارجه آمريکا گفت: «متحدان بين‌المللی ما هم که در اين تحريم‌ها با ما همراه بودند با چنين طرحی (افزايش تحريم‌ها بر ايران) موافقت نخواهند کرد. آن‌ها با تحريم‌ها همراه شدند که ايران را به ميز مذاکره سوق دهند و به توافقی برسيم که پاسخگوی منافع امنيتی ما باشد و نه اين که ايران را مجبور کنند برنامه صلح‌آميز اتمی را رها کند».

وی گفت: «تا الان، ما ديگر کشورها را همراه نگه داشته‌ايم و به رغم فشار اقتصادی که به برخی از آن‌ها وارد آمده، با ما همراه بوده‌اند. دليل عمده آن اين است که قانع شده‌اند ما (آمريکا) در مورد ديپلماسی جدی هستيم و خواهان رسيدن به تفاهمی ديپلماتيک هستيم. اگر اين باور در مورد ما (آمريکا) را از دست بدهند، اين آمريکا است که با خطر انزوا روبرو می‌شود و نه ايران. و البته ساختار تحريم‌هايی که برای آن کار کرده‌ايم، فرو پاشيده و از دست می‌رود».

معاون وزير خارجه آمريکا گفت: «و خطاب به آن‌هايی که می‌گويند ما همين الان و بودن تلاش برای حل ديپلماتيک بايد دست به اقدام نظامی بزنيم، بايد يادآور شد که چنين کاری اول از همه نظام تحريم‌های ائتلافی بين‌المللی عليه ايران را از هم فرو می‌پاشد. و دوم، در بهترين حالت برنامه اتمی ايران را برای چند سال به تعويق می‌اندازد و به احتمال زياد ايران برنامه‌ای اتمی در اعماق برپا خواهد کرد و با سرعت به سمت ساخت بمب اتمی خواهد رفت».

آنتونی بلينکن افزود: «با توافق همه‌جانبه‌ای که ما در حال دستيابی به آن هستيم، ما ظرفیت دستيابی به اهدافی بسيار فراتر از اين را داريم».

XS
SM
MD
LG