لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

«۱۳ هزار و ۵۰۰ نيروی نظامی آمريکا در کويت باقی خواهند ماند»


کنگره آمريکا اعلام کرده همزمان با پايان ماموريت نيروهای رزمی آمريکا در خاک عراق و افزايش نگرانی ها و تنش در مورد برنامه های هسته ای ايران ، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نيروی نظامی آمريکا در کويت باقی خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کمتيه سياست خارجی مجلس سنا آمريکا در روزهای اخير تازه ترين تحولات سياسی در کشورهای عربی خليج فارس از جمله تغيير وليعهد عربستان و تعليق مجلس مشورتی کويت به دستور امير اين کشور را بررسی کرده است. به اعتقاد اعضای مجلس سنا اين تحولات را بايد به عوامل بی ثباتی ناشی از تحولات موسوم به « بهار عربی» افزود.

در اين گزارش کميته امور دفاعی مجلس سنا که روز سه شنبه انتشار يافته بر ضرورت حفظ ثبات در اين منطقه از جهان که محل توليد بيش از نيمی از نفت خام مورد نياز بازار جهانی است ، تاکيد شده است. در اين گزارش به رقم دقيق نيروهای آمريکايی مستقر در کويت اشاره شده است، امری که تاکنون مقامات وزارت دفاع آمريکا فقط در گفت وگوهای غيررسمی به آن اشاره کرده اند.

در حال حاضر ۱۵ هزار نیروی نظامی آمريکا در کويت مستقر هستند. يکی از وظايف اصلی آنها علاوه بر آموزش، فراهم کردن امکانات پشتيبانی و لجستيکی برای نظاميان مستقر در عراق و منطقه خاورميانه بوده است. در گزارش کميته امور دفاعی مجلس سنا به کاهش شمار اين نيروها به رقم ۱۳ هزار و ۵۰۰ اشاره شده است.

پس از شکست مذاکرات دولت های عراق و آمريکا برای ادامه استقرار واحدهای رزمی آمريکايی در خاک عراق، گروهی از نمايندگان مجلس سنا اصرار دارند که دولت اين کشور بايد نيروی قابل توجهی را در خاک کويت نگاه دارد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که دولت آمريکا در سال های اخير از تعداد نيروهای نظامی خود در اروپا کاسته و به جای آن نيروهای بيشتری را در منطقه خاورميانه مستقر کرده است. لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا گفته است که در پايان عقب نشينی نيروهای آمريکايی از خاک عراق، رقمی حدود ۴۰ هزار نفر از نظاميان آمريکا در ساير نقاط خاورميانه مستقر خواهند شد.

پس از اجرای اين طرح جابجايی نيروهای نظامی آمريکا، تعداد نظاميان اين کشور در کل اروپا به حدود ۶۸ هزار نفر کاهش خواهد يافت.

از پايان جنگ اول عراق حدود پنج هزار نظامی آمريکايی در خاک کويت باق ماندند. اما همزمان با آغاز عمليات اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ تعداد نيروهای نظامی آمريکا در خاک کويت به شکل چشمگيری افزايش يافت.

در بخشی از گزارش تحليلی کميته امور دفاعی مجلس سنای آمريکا بر اهميت و حساسيت شرايط فعلی منطقه خليج فارس و وضعيت کشورهای عربی تاکيد شده است. در راستای چنين ديدگاهی در ماه های گذشته قراردادهای فروش تسليحات با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، کويت و حتی بحرين ابعاد بزرگتری پيدا کرده است.

در اين گزارش تاکيد می شود که کشورهای عربی منطقه خليج فارس برای ايجاد تعادل در برابر قدرت نظامی و تهديدهای ايران نقش مهمی دارند. این گزارش می گوید نيروهای مسلح ايران شامل ۳۵۰ هزار نيروی پياده نظام، ۱۸۰۰ تانک و ۳۰۰ جت جنگنده است.
XS
SM
MD
LG