لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

ناو«یو‌اس‌اس پانس» مجهز به سلاح لیزری در آب‌های خلیج فارس


یو‌اس‌اس پانس
یو‌اس‌اس پانس

ناو «يو‌اس‌اس پانس» نيروی دريايی آمريکا به سلاح ليزری مجهز شده است. پس از يک سال آزمايش، اين برای نخستين بار است سلاحی با توان شليک ليزر توانسته به عنوان جنگ‌افزار پدافندی فعال باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، «متيو کلاندر» فرمانده تحقيقات نيروی دريايی آمريکا گفته اين سلاح ۴۰ ميليون دلاری به عنوان نخستين سلاحی در تاريخ است که با توان انرژی مستقيم کار می‌کند.

اين سلاح در حال حاضر با توان ۳۰ کيلووات کار می‌کند. در ويديوی آزمايشی منتشر شده، نشان داده شده که اين سلاح می‌تواند هواپيمای بدون سرنشين يا قايق‌های کوچک تندرو را به طور دقيق و موثر هدف قرار دهد.

در يک مورد آزمايشی ديگر در اين ويديو، اين سلاح می‌تواند نارنجک‌انداز مستقر شده روی يک قايق تندرو را هدف قرار داده و منهدم کند.

يو‌اس‌اس پانس اولين ناو آمريکايی است که به اين سلاح مجهز شده و راهی ماموريت در آب‌های خليج‌فارس شده است.

نيويورک تايمز هم در گزارشی نوشته اين سلاح ليزری از سال آينده ميلادی روی شناورهای ثابت و متحرک ۵۰ تن به بالای آمريکا قرار است نصب شود.

مرمی ليزری اين سلاح که با سرعت نور حرکت می کند می‌تواند قايق‌های تندرو و گشت زنی را هدف قرار داده و هواپيماهای بدون سرنشين را شناسايی، کور و در نهايت منهدم کند.

بنابراين گزارش هر شليک اين سلاح، کمتر از يک دلار هزينه دارد. اين سلاح همچنين تا زمانی که به برق متصل است می تواند شليک کند و با مسئله پايان مهمات روبه رو نيست.

این فیلم آزمایش ردیابی و اصابت سلاح لیزری را مرکز تحقیقات نیروی دریایی آمریکا منتشر کرده است:

XS
SM
MD
LG