لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

جهادگرانی از ازبکستان در میان صفوف داعش در کوبانی


جهادگرانی از ازبکستان که در صفوف نیروهای «حکومت اسلامی» یا داعش در شهر کوبانی سوریه می‌‌جنگند، یک ویدیوی تبلیغاتی - سیاسی منتشر کردند. به گزارش بخش ازبکستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، این ویدیو که با تلفن موبايل فیلمبرداری شده، چند روزی است که در اینترنت منتشر شده است.

یکی از جهادگرانی که در این ویدیو نشان داده شده، خود را «مدافع و رهايی بخش کردهای محروم در کوبانی» معرفی می‌کند و در حالی که به زبان عربی حرف میزند به یک زن سالمند کرد،کمک کرده و غذا میدهد. دو شبه نظامی دیگر در ویدیو ازبک زبان هستند و به نظر میرسد که یکی از آنها فیلمبرداری میکند.

شبه نظامی عرب زبان میگوید: «اینجا این زن سالمند کرد را میبینیم که فرزندانش او را بدون آب و غذا رها کرده‌اند. ما به او آب و غذا میدهیم و از او مراقبت میکنیم.»

فرد دیگر حاضر در ویدیو به زبان ازبکی میگوید: «باید این فیلم را ببریم و در اینترنت بگذاریم. تا کفار ببینند.»

این فیلم کوتاه بر خلاف بسیاری از فیلم های دیگر ازجمله گزارش ویدیویی «جان کانتلی»، خبرنگار بریتانیایی گروگان گروه داعش از شهر کوبانی در شمال سوریه، بخشی از پروپاگاندای رسمی گروه داعش در کوبانی به نظر نمی رسد.

این ویدیو با عکس ها و فیلم های مستند در باره کوبانی که توسط ساير جهادگران اهل روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی سابق در شبکه اینترنت منتشر شده تفاوت آشکاری دارد. در این ویدیو ها معمولا خشونت و بیرحمی شبه‌نظامیان داعش در کوبانی به نمایش گذاشته می‌شود.

دو جهادگر ازبک و یک عرب زبان حاضر در این فیلم تلاش میکنند خود را مدافع افراد عادی محلی و غیر نظامیان نشان دهند. این ویدیو همچنین اولین سند از حضور جهادگران ازبکستان در صفوف شبه نظامیان گروه داعش در منطقه کوبانی است.

ویدیوها و عکسهای دیگری که قبلا منتشر شده بود حضور جهادگران اهل چچن و جهموری آذربایجان در حمله به شهر کوبانی را نشان داده بود.

به گزارش بخش ازبکستان راديو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، یک شبه نظامی ازبک به نام «ابو عثمان» در سوریه به این رادیو گفته است که اکنون صدها شبه نظامی اهل آسیای ميانه در سوریه می‌جنگند.

نزدیک به هشت ماه پیش و در ماه مارس، یک گروه مهم از پيکارجويان ازبک در سوریه به نام «جماعت صبری» با گروه دولت اسلامی و عمر شیشانی يکی از فرمانده نظامی چچن تبار اين گروه پیمان اتحاد بستند. بخش بزرگی از اعضای «جماعت صبری» تاجیک، داغستانی و چچن است.

عثمان قاضی رهبر«جنبش اسلامی ازبکستان» هم حمایت خود را از گروه «حکومت اسلامی» یا داعش اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG