لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

واتیکان، کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخت


سنت پیتر، واتیکان
سنت پیتر، واتیکان

حکومت واتیکان در یک معاهده جدید کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت.

واتیکان با اعلام این خبر گفت که در معاهده جدید که روز ۲۳ اردیبهشت تکمیل شد ولی هنوز به امضا نرسیده است، این حکومت در مناسبات و عرف دیپلماتیک به جای «سازمان آزادیبخش فلسطین» از این پس «کشور مستقل فلسطینی» را قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، واتیکان از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرده بود. اما این معاهده جدید اولین مذاکره دیپلماتیک بین واتیکان با حکومت فلسطین و اولین گام رسمی در به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

فدریکو لمباردی سخنگوی واتیکان در پاسخ به این که آیا این معاهده به معنای به رسمیت شناختن حکومت مستقل فلسطینی است، گفت: «بله، این معاهده در حقیقت به رسمیت شناختن موجودیت این کشور است.»

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار است روز شنبه آینده و پیش از مراسم تقدیس دو قدیس سرزمین‌های مقدس که روز یکشنبه برگزار می‌شود، با پاپ فرانسیس، رهبر معنوی کاتولیک‌های جهان دیدار کند.

واتیکان طی یکسال گذشته به طور غیررسمی همواره به فلسطین به عنوان یک کشور مستقل اشاره کرده است.

در جریان دیدار پاپ فرانسیس از سرزمین‌های مقدس در سال ۲۰۱۴ در برنامه رسمی این دیدار به محمود عباس به عنوان رییس جمهوری «کشور فلسطین» اشاره شده بود. و در تازه‌ترین نسخه از تقویم تشریفاتی واتیکان نیز از سفیر فلسطین با عنوان فرستاده «کشور فلسطین» نام برده می‌شود.

آنتوان کامیلری، وزیر خارجه واتیکان ضمن پذیرفتن این تغییر سیاست در مورد موقعیت فلسطین، توضیح داد که معاهدات مربوط به مناسبات دو طرف، سابق بر این با عنوان «سازمان آزادیبخش فلسطین» امضا شده بودند و اکنون به جای آن «کشور فلسطین» قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد که این تغییر همواره با سیاست‌ها و مواضع واتیکان در مورد این موضوع منطبق بوده است.

واکنش وزارت خارجه اسرائیل

دولت اسرائیل در مورد این موضوع اظهار تاسف کرده است. وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که این اقدام واتیکان به روند صلح کمکی نخواهد کرد و «باعث دور شدن رهبران فلسطین از مذاکرات مستقیم و دوجانبه خواهد شد».

وزارت خارجه اسرائیل افزود که معاهده جدید را به دقت بررسی کرده و متناسب با آن موضع خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG