لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

درس هایی از جنجال بر سر تغییر سیاست «اینستاگرام»


تغییر در شروط اشتراک در وب سایت « اینستاگرام » هیاهوی فراوانی به پا کرد و حتی یکی از موسسان این وب سایت مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. اما خود این موسسه که اکنون به شرکت فیس بوک تعلق دارد می گوید که دیگران برداشت نادرستی داشتند. با این همه علاوه بر اعتراض کاربران معمولی در روزهای اخیر بسیاری از افراد سرشناس مثل هنرپیشه ها و مدل ها و همینطور موسسات با سابقه ای مثل نشنال جئوگرافیک تهدید کرده اند که در صورت تغییر شرایط کاربری صفحات خود را روی وب سایت «اینستاگرام» تعطیل خواهند کرد.

به نوشته گزارشی تحلیلی در وبسایت «پی سی ورلد»، در واکنش به این اعتراض ها «اینستاگرام» اعلام کرده که در اواسط ژانویه سال آینده، تا سه هفته دیگر، تغییر شروط کاری را مورد بازبینی قرار خواهد داد و تاکید کرده که هدف این شرکت، فروش عکس های مشترکان برای مصارف تبلیغاتی نیست. هنوز معلوم نیست چند درصد از کاربران حساب خود را روی این شبکه تعطیل خواهند کرد ولی مثل موارد قبلی نارضایتی کاربران از روش کار فیس بوک مسلما تعدادی از آن ها با «اینستاگرام» خداحافظی خواهند کرد.

کارشناس وب سایت «پی سی ورلد» می افزاید که موسسه « اینستاگرام» نیز دقیقا دارد از روش مرسوم فیس بوک استفاده می کند که در گام اول تغییرات بسیار جدی در نحوه کاربری را اعلام می کند و بعد کمی عقب نشینی کرده ولی در مجموع شروط خود را به مشترکان تحمیل می کند.

اما «اینستاگرام» فیس بوک نیست و این وب سایت براساس حسن نیت و ارائه خدمات با کیفیت به کاربران تاکنون رشد کرده است. اگر اعتماد کاربران را از دست بدهد و حریم خصوصی آنها را محترم نشمرد هیچ بعید نیست که تمام سوابق و محبوبیت خود را از دست بدهد.

نکته دیگری که کارشناس وب سایت «پی سی ورلد» به آن اشاره می کند روش اعلام خبر مربوط به تغییر شرایط کاربری توسط «اینستاگرام» بود. این تغییرات به جای این که در یک بیانیه کامل و یک جا اعلام شوند در چند پیامک کوتاه و طی روزهای متفاوتی روی این وب سایت منتشر شد. موسساتی نظیر «اینستاگرام» با ده ها میلیون مشترک باید شهامت آن را داشته باشند که تغییر سیاست خود را کامل و دقیق بیان کنند.

یکی از بهانه های «اینستاگرام» برای انتشار شرمگینانه و تدریجی این تغییرات این بود که «از اسناد حقوقی نظیر شروط کاربری به سادگی سوء برداشت می شود. » جالب اینجاست که نه پیچیدگی های متون حقوقی که روش انتشار قطره ای این تغییرات باعث سوء تفاهم شد و در پیام نهایی خود «اینستاگرام» مجبور شد توضیحات بیشتری بدهد که اگر از روز اول طرح شده بود شاید می توانست مانع هیاهوها شود.

کارشناس وب سایت «پی سی ورلد» در پایان خاطر نشان می کند که خدشه دار شدن حریم خصوصی مشترکان طبق شروط جدید کاربری وب سایت« اینستاگرام» باعث خواهد شد که وب سایت های دیگری که کار آنها نیز اشتراک و تبادل تصویر است از این فضا استفاده کرده و بر دامنه مشترکان خود بیافزایند.

برخلاف فیس بوک که بخش اعظم شبکه های اجتماعی را در احاطه خود دارد «اینستاگرام» فقط یکی از چندین وب سایت مشابهی است که محبوبیت پیدا کرده است. بنابراین شاید این خبر بد برای کاربران «اینستاگرام» برای افزایش رقابت بین وب سایت های مشابه خبر خوبی باشد.
XS
SM
MD
LG