لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

عاملان حملات انتحاری از جذب و آموزش خود می‌گویند


«به ما گفتند وظیفه دارید در جهاد علیه کابل شرکت کنید»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

«به ما گفتند وظیفه دارید در جهاد علیه کابل شرکت کنید»

همزمان با تلاش دولت افغانستان برای پایین آوردن حملات انتحاری و عملیات خشونت‌آمیز در کشور، یکی از نهادهای اطلاعاتی پنجره‌ای به سمت نگرش تفکر افراطی‌های اسلام‌گرا گشوده است.

به گزارش روز سوم بهمن ماه رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، «اداره اطلاعاتی افغانستان» به رسانه‌ها اجازه داده با شماری از کسانی که قراربوده عاملان حمله‌های انتحاری باشند، گفت وگو کنند و از انگیزه و شکل جذب این نیروها، مطلع شوند.

تمامی متهمان این پرونده، کسانی هستند که با لو رفتن نقشه‌ها و با خبر شدن نهادهای اطلاعاتی، برنامه حمله انتحاری آن‌ها پیش از اجرا، متوقف شده است.

«بلال» پسر ۱۳ ساله‌ای که برنامه حمله انتحاری او در مرکز شهر کابل قبل از اجرا کشف شد، دستگیر شده و به زندان افتاده است.

بلال در گفت وگو با بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید که عمویش او را به مدرسه‌ای مذهبی در پیشاور در پاکستان فرستاده و در آن‌جا با عقاید افراطی روبرو شده و بعد به مدت شش هفته تحت آموزش برای انجام عملیات انتحاری در کابل، قرار گرفته است.

بلال گفت: «ملا – روحانی معلم مدرسه – به ما گفت که تمامی کسانی که در کابل هستند، «کافر» به شمار می‌آیند. او به من گفت من بعد از آن به بهشت خواهم رفت و باید خیلی خوشحال باشم که سر از جهنم در نمی‌آورم.»

وی افزود: «من خیلی خوشحالم که دستگیر شدم چرا که دلم نمی‌خواست بمیرم.»

بلال همچنین گفت مجریان حمله‌های انتحاری همیشه به شکل زوج – دوتایی - فرستاده می‌شوند که اگر یکی‌شان از اجرا سرباز زد، دیگری بتواند آن را اجرا کند.

بلال افزوده که در یک حمله به همراه یکی دیگر فرستاده شده اما از سرنوشت نفر دوم، خبری در دست نیست.

«میراحمد» ۱۸ ساله، از اهالی ولایت (استان) لوگر در افغانستان است که به مدرسه مذهبی «محمدیه» در بخش قبیله‌نشین پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان، فرستاده شده است.

میراحمد می‌گوید: «به ما گفتند دولت حاکم در کابل اسلامی نیست. به ما گفتند این دولت دست‌نشانده آمریکا است و گفتند باید علیه این دولت جهاد کنیم.»

وی افزود: «تبلیغات آن‌ها موثر بود و در من انگیزه درست کرد که برای دفاع از اسلام، به پا خیزم و همین شد که تبدیل به عامل حمله انتحاری شدم. به من ویدیوهایی در مورد جنگ نشان دادند و داستان‌هایی در مورد پیامبر اسلام و فتوحات او و این که چگونه کفار را شکست داد، تعریف کردند.»

به گفته میراحمد، شبکه موسوم به «حقانی» که نزدیک به طالبان افغانستان است، جذب نیرو را برعهده دارد.

«ادریس» که اهل استان قندهار افغانستان است، دو سال پیش و اندکی پس از آن که پدرش در یک حمله هوایی احتمالا انجام شده از سوی نیروهای آمریکایی کشته شد، به یک مدرسه مذهبی تندرو در قندهار رفت.

وی می‌گوید: «من خیلی افسرده و خشمگین بودم. همه‌اش به پدرم فکر می‌کردم و تصمیم گرفتم عامل حمله انتحاری شوم. به ما گفتند این خارجی‌ها، کتاب مقدس ما را سوزانده و درباره پیامبرمان، فیلم ساخته‌اند.»

«به ما گفتند وظیفه دارید در جهاد علیه کابل شرکت کنید»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

XS
SM
MD
LG