لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

زلزله در هرمزگان هفت کشته بر جای گذاشت


زلزله در استان هرمزگان هفت کشته بر جای گذاشت و صدها خانه را تخریب کرد. (عکس از فارس)
زلزله در استان هرمزگان هفت کشته بر جای گذاشت و صدها خانه را تخریب کرد. (عکس از فارس)

زلزله عصر روز چهارشنبه در استان هرمزگان در حوالی بندر خمیر، واقع در غرب بندرعباس، هفت کشته و ۴۶ مجروح بر جای گذاشت و بيشترين خسارت را به جزيره قشم وارد کرد.


زلزله ای به قدرت ۶.۱ ريشتر، ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه روز چهارشنبه ۲۰ شهریور ماه استان هرمزگان واقع در جنوب ایران را لرزاند و در دبی هم احساس شد. موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران مرکز زلزله را بندر خمير واقع در ۴۵ کيلومتری غرب بندرعباس اعلام کرد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، به نقل از مهدی ايران نژاد فرماندار قشم، سه کشته زلزله عصر روز چهارشنبه ۲۰ شهريور ماه در جزيره قشم جان باختند و بيشترين خسارات به اين جزيره وارد شده است.


فرمانداری جزيره قشم از تخريب حدود ۱۰۰ ساختمان خبر داده است و ياسر حزباوی، دبير ستاد حوادث غير مترقبه استان هرمزگان، هم اعلام کرده است که زلزله باعث بروز خسارت هايی به تاسيسات برقی منطقه شده است و در حال حاضر [شامگاه چهارشنبه] مردم جزيره قشم و روستاهای اين منطقه در خاموشی به سر مي برند.


«احتمال تکرار زلزله»


به گزارش موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران از زمان وقوع اولين زمين لرزه، ۹ پس لرزه منطقه درگهان در جزيره قشم و بندر خمير را لرزانده است.


در همين حال، مهدی زارع معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بين المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در ايران، در گفت وگو با خبرگزاری ايسنا از احتمال تکرار زلزله در اين منطقه خبر داد.


او گفت: «با توجه به مشخصات زمين لرزه ها در منطقه زاگرس، احتمال رخداد زمين لرزه های ديگر در منطقه هرمزگان طی روزها و هفته های آينده وجود دارد اما همچنان که بارها تاکيد شده با توجه به پيچيدگی و غيرقابل پيشبينی بودن زمان دقيق زمين لرزه ها به هيچ وجه نمي توان با قطعيت درباره احتمال وقوع زمين لرزه اظهارنظر کرد.»


مهدی زارع همچنين «عمق کم زلزله، کاهندگی سريع و دور بودن کانون زمين لرزه از مناطق پر جمعيت» را علت «محدود بودن تلفات و خسارات زلزله» عنوان کرد.


در همين حال، خبرگزاری فارس از آماده باش کامل نيروی انتظامی استان هرمزگان برای کمک به زلزله زدگان و تامين امنيت مناطق زلزله زده خبر داد.


همچنین عبدالعلی صاحب محمدی، استاندار هرمزگان، اعلام کرده است تاکنون شش گروه امداد و نجات به روستاهای آسيب ديده عازم شده اند و توانستند مردم را از شعاع خطر دور کنند.


اما او اعلام کرد که هنوز ميزان دقيق خسارت معلوم نشده است و فرمانداری، کميته هايی را به مناطق مختلف استان برای ارزيابی ميزان خسارت ها اعزام کرده است.


استاندار هرمزگان همچنين گفته است که شدت اين زمین لرزه نسبت به زلزله سال ۸۴ در جزیره قشم بيشتر بوده است اما به دليل بازسازی خانه ها در دو سال اخير، واحدهای مسکونی در زلزله روز چهارشنبه خسارات کمتری ديده اند.


نهم آذر ماه سال ۱۳۸۴، زلزله ای به شدن ۵.۹ ريشتر، جزيره قشم را لرزاند و ۱۳ کشته و بيش از ۱۰۰ مجروح بر جای گذاشت. اين زلزله خانه های حدود ۷۰۰ خانواده را تخريب کرد. همچنین در جريان اين زلزله ۶۵ مدرسه کاملا تخريب شد.


اين زلزله، دومين زلزله شديد در سال ۱۳۸۷ است. ارديبهشت ماه گذشته، زلزله ای به شدت ۴.۷ ريشتر، شهر بروجرد واقع در استان لرستان را لرزاند. در اين حادثه حدود ۱۰۰ نفر مجروح شدند اما کسی کشته نشد.


سال گذشته هم تنها يک زلزله شديد اتفاق افتاد. خرداد ماه سال ۸۶، زلزله ای با شدت ۵.۹ ريشتر جنوب استان قم، واقع در جنوب استان تهران را لرزاند اما خسارات جانی و خرابی بر جای نگذاشت.


XS
SM
MD
LG