لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

نوار تازه بن لادن؛ مردی با ریش های رنگ کرده


نمایی از تصویر بن لادن در نوار جدید ویدیویی انتشار یافته
نمایی از تصویر بن لادن در نوار جدید ویدیویی انتشار یافته

در سالروز حملات ۱۱ سپتامبر، نخستین ویدئو اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده پس از آخرین حضور وی در یک فیلم تبلیغاتی در اکتبر سال ۲۰۰۴ بر روی وب سایت های جهادی قرار گرفت.


در این نوار ویدیویی، وصیتنامه یکی از هواپیماربایان حملات یازدهم سپتامبر، خوانده می شود که در آن او از جوانان مسلمان دعوت می کند تا به «کاروان شهدا» بپیوندند.


القاعده به طور سنتی، هر سال در روز یازدهم سپتامبر وصیت نامه یکی از هواپیماربایان درگیر در حادثه یازدهم سپتامبر را منتشر می کند.


امسال وصیت نامه و آخرین ساعات زندگی فردی به نام «ولید الشهری» به نمایش درآمد که او در بخشی از وصیت نامه اش، خطاب به ایالات متحده آمریکا می گوید: برای ما ممکن است که سراغ شما بیایم، درست در مقابل شما یا پشت سر شما، سمت راست یا طرف چپ شما قرار بگیریم.


  • ویدیوی تازه چند روزی پس از آن منتشر شد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا پیش از انتشار آن توسط وب سایت های اسلامگرای وابسته به القاعده اعلام کردند که به نسخه ای از آن دست یافته اند.


ویدیوی تازه چند روزی پس از آن منتشر شد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا پیش از انتشار آن توسط وب سایت های اسلامگرای وابسته به القاعده اعلام کردند که به نسخه ای از آن دست یافته اند.


اعلام این خبر باعث شد تا این وب سایت ها به مدت چند روز از دسترس کاربران خارج شوند، چرا که شبکه اینترنتی القاعده بدنبال آن بود تا دریابد آمریکا چگونه توانسته است پیش از انتشار آن به این نوار ویدیویی دست یابد.



مردی با ریش های رنگ کرده

در نواری که از بن لادن منتشر شده است، وی مردم آمریکا را خطاب قراد داده و در پایین نوار ویدیویی به زبان انگلیسی نوشته شده است: «پیام شیخ اسامه بن لادن به مردم آمریکا»


در ابتدای فیلم تازه، بن لادن برخلاف همیشه با ریش رنگ کرده سیاه و بلند، عبا و عمامه سفید و ردای قهوه ای در مقابل دوربین حاضر شده و در حین سخنرانی مدام از انگشت هایش استفاده می کند.


در این نوار، اسامه بن لادن که واشینگتن برای سر او ۵۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده، آمریکا را «ضعیف» خوانده و در مورد گسترش جنگ در عراق قول می دهد.


در این نوار تازه بن لادن از الشهری به عنوان«یکی از ۱۹قهرمانی» یاد می کند که به عنوان«یک مرد جوان به تنهایی دست به کاری بسیار خطرناک زده است که کمتر انسانی حاضر به انجام آن است.»


از مجموع ۱۹ نفر از اعضای القاعده در حملات ۱۱ سپتامبر، ۱۵ نفر ملیت عربستان سعودی داشتند که الشهیری یکی از آنها به شمار می رفت.


در این نوار ویدیویی، بن لادن از الشهری به عنوان کسی یاد می کند که «حقیقت را دریافت» و کمی بعدتر رهبران عرب را مخاطب قرار می دهد و از آنها به عنوان «برده» غرب نام می برد.


بن لادن در جای دیگری با اشاره به الشهیری می گوید: این درست است که او مرد جوانی بود اما مبارزه در قلب او بسیار بزرگ بود.


بن لادن در مقدمه فیلم تازه افزوده است:« تفاوت بسیار زیادی میان راهی که پادشاهان، روسای جمهوری و علمای دینی ریاکار طی می کنند با راهی که الشهری رفته است وجود دارد.»


وی سپس به جوانان مسلمان اشاره کرد و می گوید: « اینک ماموریت شماست که به این کاروان بیپوندید.»


  • انتشار این نوار ویدیویی به شایعه مرگ بن لادن پایان داد و اکنون تقریبا همه باور دارند که وی زنده است و در جایی از این دنیا پنهان شده است.



در ادامه این فیلم ویدیویی، تصویر الشهری در حالی که در پشت تصویر او نمایی از برج های تجارت جهانی که در آتش می سوزند ظاهر می شود.


«سرنوشت آمریکا همچون شوروی»

الشهری در این نوار می گوید: ما قادریم که سراغ شما بیاییم، پشت سر یا روبروی شما، سمت چپ یا راست شما حاضر شویم.



الشهری اضافه می کند که «آمریکا به همان سرنوشتی دچار می شود که اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن گرفتار شد.»


پس از انتشار نخستین خبرها پیرامون انتشار ویدیوی تازه ای از اسامه بن لادن در اوایل هفته جاری، برخی کارشناسان در مورد حمله تروریستی دیگری به آمریکا هشدار دادند.


اما میکائیل مک کونل، مدیر امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه احتمال هر گونه حمله به ایالات متحده را رد کرد.


آقای مک کانل در کنار اخطارهایی که به حمله احتمالی به آمریکا مطرح شده است به ریش بن لادن در نوار جدید ویدیویی اشاره کرد و این پرسش را مطرح می کند که «آیا ریش های بن لادن در این نوار واقعی بوده است؟»


انتشار این نوار ویدیویی به شایعه مرگ بن لادن پایان داد و اکنون تقریبا همه باور دارند که وی زنده است و در جایی از این دنیا پنهان شده است.


رنگین دادفر سپنتا، وزیر امورخارجه افغانستان، روز سه شنبه، یازدهم سپتامبر، احتمال حضور بن لادن در کشورش را به شدت تکذیب کرد و گفت:من می دانم که او در افغانستان نیست، اما نمی دانم کجاست.»


برخی گمانه زنی ها از احتمال حضور بن لادن در جایی در مرز میان افغانستان و پاکستان خبرمی دهد.


XS
SM
MD
LG