لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

درخواست براون از اعراب برای مهار بحران مالی


گردن براون، نخست وزير بريتانيا که برای ديدار با رهبران امير نشينان حاشيه خليج فارس وارد رياض شده بود، شامگاه يکشنبه، هنگام ترک پايتخت عربستان گفت که خواستار کمک «صدها ميليون دلاری» کشور های حوزه خليج فارس به صندوق بين المللی پول است.

او افزود که به اعتقاد او، اين کمک، برای کشورهايی که در جريان افزايش بهای نفت، «بيش از يک تريليون» دلار سود برده اند، مبلغ زيادی نيست.

گردن براون پس از سه ساعت گفتگو با ملک عبد الله، پادشاه عربستان سعودی در جمع خبرنگاران گفت: «عربستان سعودی چنين خواهد کرد، من گمان می کنم سعودی ها مانند ديگر کشور ها کمک خواهند کرد تا ما در سراسر جهان، پشتوانه مالی بزرگتری داشته باشيم.»

بدترين بحران مالی جهان، طی ۸۰ سال اخیر، تابستان گذشته و پس از بروز يک بحران مالی در بازار مسکن آمريکا آغاز شد و به سراسر جهان گسترش يافت. تاکنون آمريکا، بريتانيا و برخی کشورهای جهان مبالغی برای کمک به بازارهای مالی اختصاص داده اند اما کشور های عربی حوزه خلیج فارس تاکنون کمکی در این زمینه نکرده اند.

عربستان سعودی تا کنون به سخنان گردن براون واکنش رسمی نشان نداده است، اما شيخ حمد بن جاسم بن جبرآل ثانی نخست وزير قطر گفته است که کشورش مشتاق کمک به کشورهای جهان برای حل بحران مالی است.

با اين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نقل از يک مقام بلند پايه دولت بريتانيا که نخست وزير اين کشور را در سفر به خاورميانه همراهی می کند و بدون ذکر نام او اعلام کرده است که ملک عبد الله در جريان گفتگو با گردن براون با کمک به اقتصاد جهانی موافقت کرده است.

درپی بروز بحران مالی جهانی، بانک های مرکزی کشورهای شورای همکاری خليج فارس برای آنکه جريان پول و اعتبار در ميان بانک های خود را به حال عادی بازگردانند و بار ديگر در بازارهای بورس خود اعتماد سازی کنند، با تدارک تسهيلات مالی اضطراری، وام های بانکی را تضمين کرده و موانع پرداخت وام را کمتر کردند.

با آغاز بحرانی مالی جهانی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کويت، قطر، عمان و بحرين، هرکدام سياست های جداگانه ای برای مواجهه با امواج بحران سرمايه و اعتبار در بانک های جهان در پيش گرفتند.

اما اين کشور ها سرانجام، چهارم آبان ماه با برگزاری يک نشست اضطراری، برنامه ای برای مقابله با اثرات بحران مالی جهانی بر اقتصاد خود طرح ريزی کردند.

با اين حال اين کشور ها پيش از اي علام کرده بودند که تمايلی برای کمک به صندوق بين الملی پول به منظور همکاری با ساير کشورهای جهان برای مقابله با بحران مالی جهانی ندارند.

از سوی ديگر، بحران مالی اخيز سبب کاهش شدی قيمت نفت شده و درآمد اين کشورها را به شدت کاهش داده است. بهای نفت که پس از دو سال افزايش، تابستان گذشته تا ۱۴۷ دلار برای هر بشکه نفت بالا رفته بود، اکنون به زير ۷۰ دلار سقوط کرده است.
XS
SM
MD
LG