لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

اروپا روسيه را به تعليق توافقنامه اقتصادی تهديد کرد


در بيانيه سران اتحاديه اروپا از کشورهای ديگر خواسته شده است که از به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا، خودداری کنند.(عکس: AFP)
در بيانيه سران اتحاديه اروپا از کشورهای ديگر خواسته شده است که از به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا، خودداری کنند.(عکس: AFP)
رهبران اتحاديه اروپا به روسيه هشدار دادند که در صورت خارج نکردن نيروهای خود از گرجستان گفت و گو بر سر توافقنامه سياسی و اقتصادی با اين کشور را معلق می کنند.

همچنين سران اتحاديه اروپا در پيش نويس بيانيه ای که روز دوشنبه ۱۱ شهريور ماه و در پايان يک نشست اضطراری منتشر شد، تصميم روسيه در به رسميت شناختن استقلال اوستايای جنوبی و آبخازيا، دو استان جدايی طلب گرجستان را محکوم کردند. اما در اين بيانيه سخنی از تحريم روسيه که تامين کننده اصلی انرژی اروپا است به ميان نيامده است.

در بيانيه سران اتحاديه اروپا همچنين از کشورهای ديگر خواسته شده است که از به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا، خودداری کنند.

نشست اضطراری اتحادیه اروپا در پی چند هفته مذاکره سران اتحادیه اروپا درباره اقدامات روسیه در گرجستان انجام شد. مداخله نظامی روسیه در گرجستان، عدم پایبندی به توافقنامه صلح پیشنهادی اروپا و به رسمیت شناختن استقلال دو استان جدایی طلب گرجستان که به صراحت نقض توافقنامه صلح بود طی هفته های گذشته اعتراض قدرت های اروپا را در پی داشت.

در بخش ديگری از بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: «ما معتقديم به نفع روسيه خواهد بود که خود را منزوی نکند، ما انتظار داريم که روسيه مسئولانه و بر اساس تعهدات بين الملی خود عمل کند.»
  • «ما معتقديم که به نفع روسيه خواهد بود که خود را منزوی نکند، ما انتظار داريم که روسيه مسئولانه و بر اساس تعهدات بين المللی خود عمل کند.»
نیکلا سرکوزی


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد در پايان اين نشست درباره تصميم اتحاديه اروپا درباره مذاکرات اقتصادی با روسیه گفت: « ما همه مذاکرات در باره همکاری های سياسی و اقتصادی با روسيه را به تعويق مي اندازيم.»

اما در مقابل ولادمير چيژوف، نماينده روسيه در اتحاديه اروپا پس از انتشار پيش نويس بيايه سران اتحاديه اروپا به خبرنگاران گفت که از اين بيانيه نا اميد شده است اما افزود: «ما به اندازه اروپا به انجام گفت و گو و توافق های تازه همکاری نياز نداريم، اين اقدام اروپا بيشتر به ضرر اتحاديه اروپا است.»

قرار بود بروکسل در نيمه سپتامبر ميزبان مذاکرات اتحاديه اروپا و روسيه درباره همکاری های اقتصادی و سياسی اتحاديه اروپا و روسيه باشد.

با این حال رييس جمهوری فرانسه مذاکره با روسیه را «لغو شده» اعلام نکرده و گفته است که در تاریخ هشتم سپتامبر همراه با مقامات اتحاديه اروپا برای مذاکره در باره توافقنامه صلح روسيه و گرجستان به مسکو سفر خواهد کرد و پس از آن اتحاديه اروپا درباره مذاکرات همکاری روسيه و اتحاديه اروپا تصميم خواهد گرفت.

توافقنامه آتش بس روسيه و گرجستان، در جريان درگيری دو کشور و از سوی فرانسه برای پايان درگيری پيشنهاد شد. اما روسيه با وجود امضای اين توافقنامه، تا کنون به برخی از مفاد آن عمل نکرده است.

بر اساس اين توافقنامه روسيه بايد از خاک گرجستان خارج شود، به مواضع خود پيش از آغاز درگيری بازگردد و تماميت ارضی گرجستان را به رسميت بشناسد.

اما ارتش روسيه همچنان در خاک گرجستان حضور دارد و استقلال دو استان جدايی طلب گرجستان را نيز به رسميت شناخته است.

درگيری روسيه و گرجستان مرداد ماه گذشته و در پی تهاجم ارتش گرجستان به مرکز استان اوستيای جنوبی برای تحکيم تسلط خود بر اين استان جدايی طلب آغاز شد.

در جريان اين تهاجم، تعدادی از صلحبانان روسيه که از دهه ۹۰ در اين منطقه حضور دارند کشته شدند و پس از آن ارتش روسيه وارد جنگ با ارتش گرجستان شد.

سرانجام درگيري ها با خارج شدن نيروهای گرجستان از اوستيای جنوبی و امضای يک توافقنامه آتش با ميانجيگيری فرانسه، رييس دوره ای اتحاديه اروپا خاتمه يافت.
XS
SM
MD
LG