لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

عبدالعزیز حکیم پس از پنج ماه درمان به عراق بازگشت


عبدالعزیز حکیم به بیماری سرطان ریه مبتلاست.
عبدالعزیز حکیم به بیماری سرطان ریه مبتلاست.

عبدالعزيز حکيم، رهبر بزرگترين حزب شيعه عراق روز چهارشنبه، ۱۰ اکتبر، پس از يک دوره پنج ماهه درمانی درايران به عراق بازگشت.


پزشکان بيمارستانی در ايالت تکزاس آمريکا در ماه می سال گذشته تشخيص دادند که عبدالعزيز حکيم، رييس مجلس اعلای عراق به بيماری سرطان ريه مبتلاست.


آقای حکيم که با رهبران ايران رابطه خوبی دارد، تصميم گرفت که دوره درمانی خود را در ايران ادامه دهد.


  • به گفته نزديکان آقای حکيم، اکنون پس از گذشت پنج ماه دوره شيمی درمانی حال وی خوب است و این روحانی شیعه دوره درمانی اوليه را با موفقيت پشت سر گذاشته است.

به گفته نزديکان آقای حکيم، اکنون پس از گذشت پنج ماه دوره شيمی درمانی حال وی خوب است و این روحانی شیعه دوره درمانی اوليه را با موفقيت پشت سر گذاشته است.


در همين حال به گفته حيثم الحسينی، از نزديکان آقای حکيم، هنوز دوره درمانی تکميلی اين رهبر شيعه عراق باقی مانده، ولی وی درباره چند و چون و مکان و زمان ادامه درمان او توضيحی نداد.


عبدالعزيز حکيم، ۵۷ ساله است و به کشيدن سيگار علاقه زيادی دارد. وی در هنگام ورود به عراق با استقبال جمعی از طرفداران خود روبرو شد و نيروهای محافظ او سعی می کردند که مانع نزديک شدن مردم به وی شوند.


آقای حکيم که که خسته و رنگ پريده به نظر می رسيد در گفت و گويی با شبکه تلويزيونی الفرات گفت:« من خيلی خوشحالم که دوباره بازگشتم و در کنار مردم بزرگم ايستاده ام، مدتی را با برادران با ايمانم سپری می کنم و به کارها و گام هايمان ادامه می دهيم.»


آقای حکيم يکی از نيروهای کليدی در صحنه سياسی عراق است که از يک سو با ايران روابط دوستانه ای دارد و از سوی ديگر آمريکا نيز از حمايت های وی برای تشکيل يک حکومت دمکراتيک پس از فروپاشی حکومت صدام حسين برخوردار بوده است.


شنبه گذشته وی و رقيب او مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه که رهبری جيش المهدی را بر عهده دارد، قراردادی را برای پايان بخشيدن به رقابت های و خشونت های گذشته که موجب برخوردهای مسلحانه ميان دو گروه شده بود، امضا کردند.


به گفته تحليلگران، برخوردهای صورت گرفته ميان طرفداران آقای حکيم و سپاه مهدی اين نگرانی را در عراق بوجود آورده بود که وضعيت درگيری های فرقه ای در عراق را پيچيده تر کرده و در درون اقليت شيعه عراقی نيز شکاف ايجاد کند.


اما به نظر می رسد که يکی از بندهای توافق امضا شده ميان صدر و حکيم مبنی بر «حفاظت از خون عراقی و بالا بردن سطح همکاری ميان دوگروه برای حمايت از دين اسلام و مصالح وطن و همچنين برای حفاظت از جان مردم کشور» از درگيری درون گروه های شيعه پيشگيری خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG