لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

وزارت کشور: گروگان های ايرانی سالم هستند


سرپرست وزارت کشور ایران گفته است که قررا است هیئتی برای بررسی ماجرای گروگانگیری به پاکستان بروند. (عکس از فارس)
سرپرست وزارت کشور ایران گفته است که قررا است هیئتی برای بررسی ماجرای گروگانگیری به پاکستان بروند. (عکس از فارس)

مهدی هاشمی، سرپرست وزارت کشور ايران، شامگاه چهارشنبه ۱۳ تير ماه، اعلام کرد که تاکنون خبری از «عدم سلامت» ۱۶ گروگان ايرانی که سه هفته پيش توسط گروه جند الله ربوده و به پاکستان منتقل شده اند، دريافت نکرده است.


سرپرست وزارت کشور ايران در جمع خبرنگاران در استان مازندران گفت: «در آينده نزديک يک هيئت ايرانی برای بررسی اين موضوع به پاکستان سفر خواهد کرد.»


در فاصله نيمه شب پنجشنبه تا بامداد جمعه ۲۴ خرداد ماه، ۱۶ نفر از پرسنل يک پاسگاه نیروی انتظامی در بخش سراوان استان سيستان و بلوچستان ايران که در نزديکی مرز پاکستان قرار دارد، ربوده شدند.


اين گروگان گيری ساعتی پيش از آن انجام شد که خبرگزاری های جهان از تحويل عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، رهبر گروه جندالله به ايران خبر دادند.



  • «در آينده نزديک يک هيئت ايرانی برای بررسی اين موضوع به پاکستان سفر خواهد کرد.»
مهدی هاشمی

گروه جندالله، از سال ۱۳۸۴ تاکنون در استان های سيستان و بلوچستان و کرمان واقع در جنوب شرقی و مرکز ايران، به چندين مورد گروگانگیری، آدم ربایی و قتل و ترور دست زده است.


فردی که خود را سخنگوی این گروه خواند، یک هفته پس از اين گروگانگيری، در گفتگو با شبکه العربيه، مستقر در دبی، اعلام کرد که جندالله مسئولیت این گروگان گیری را برعهده گرفته و حاضر است در برابر آزادی ۲۰۰ عضو جندالله که درايران زندانی هستند، اين گروگان ها را آزاد کند.


اما مقامات ایران از جمله فرمانده نيروی انتظامی ايران، تاکنون بارها اعلام کرده اند که ايران حاضر به معامله با تروريست ها نيست.


سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، پس از اعلام شرایط جند الله گفته بود: «گروگانگيران تلاش مي کنند امتيازاتی را در قبال آزادی گروگان ها بگيرند و نيت آنها تنها اعمال فشار به ايران است که طبيعتا اين فشار هيچ وقت حاصلی نخواهد داشت. ما امتياز نمي دهيم.»


ایران همچنین اعلام کرده است که گروگان ها در پاکستان هستند و در همین رابطه از دولت پاکستان درخواست یاری کرده است.


ادعای اعدام دو گروگان


يک هفته پس از گروگان گيری، تلويزيون العربيه، به نقل از جند الله، از کشته شدن دو گروگان ايرانی خبر داد. اين شبکه همچنين تصاویری از چند مرد اسير با یونیفرم نيروی انتظامی و ارتش ايران نشان داد که توسط چند مرد مسلح که صورتشان را پوشانده بودند، تهدید می شدند.


شبکه العربيه اعلام کرده بود که در ادامه فيلم صحنه اعدام هم وجود داشته اما آن را پخش نکرده است.


يک روز پس از آن، مهدی هاشمی، سرپرست وزارت کشور ايران، خبر اعدام دو گروگان ايرانی را تاييد نکرد و گفت که «مستندات کافی» در اين بار وجود ندارد.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای هاشمی در اين باره گفته بود: «معمولا اينها [گروه جند الله] بلوف های زيادی مطرح می کنند ولی ما مستنداتی در اين خصوص نداريم و بايد منتظر باشيم تا در اين خصوص مدارک و مستندات کافی به دست ما برسد.»


سردار احمدی مقدم روز چهارشنبه ۱۲ تير ماه در باره آخرين وضعيت گروگان ها گفت: «هنوز در مطالباتی که توسط اين گروه از شبکه العربيه پخش شد و همگان هم ديدند، تغييری حاصل نشده است.»


او همچنين گفت که ایران همچنان خبر اعدام دو گروگان را که از شبکه العربيه پخش شده بود را تاييد يا تکذيب نمی کند.


XS
SM
MD
LG