لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

«تلاش ایران برای سازگاری موشک شهاب سه با کلاهک اتمی»


آزمایش موشک شهاب سه در یک از مانورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.(عکس: AFP)
آزمایش موشک شهاب سه در یک از مانورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.(عکس: AFP)

آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه، اطلاعاتی را منتشر کرده است که نشان می دهد ايران تلاش کرده است موشک دوربرد خود را آماده حمل کلاهک هسته ای کند.


خبرگزاری های آسوشیتدپرس و رویترز اين خبر را به نقل از ديپلمات هايی که در نشست روز سه شنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی حضور داشتند، منتشر کرده اند.


اشاره آژانس به موشک دوربرد ايران، موشک های شهاب است که سپاه پاسداران تير ماه گذشته اعلام کرد که نمونه ارتقا يافته آن را با برد دو هزار کيلومتر آزمايش کرده است.


در همين رابطه يک دیپلمات بلند پايه آمريکايی که در اين نشست حاضر بوده اما نامی از او برده نشده است به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: اطلاعات آژانس (در باره تلاش برای ساخت کلاهک هسته ای)روشن و حاکی از انجام اين اقدام از سوی جمهوری اسلامی ايران است.


یک مقام ایرانی در ژنو که نامی از او برده نشده، اطلاعات آژانس را «جعلی» خوانده است.

اما یک مقام ایرانی که نامی از او برده نشده است در واکنش به انتشار این اطلاعات از سوی آژانس، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که مدارک آژانس «جعلی» است.


آژانس اين مدارک را يک روز پس از انتشار تازه ترين گزارش خود از برنامه هسته ای ايران در اختيار اعضای خود قرار داده است.


دراين گزارش آمده است که بررسی احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با مطالعات نظامی اين کشور، هيچگونه پيشرفتی نداشته است و از سوی ديگر، ايران نه تنها غنی سازی اوارنيوم را متوقف نکرده بلکه تعداد سانتريفوژهای خود را افزايش داده است.


در همین حال يکی از ديپلمات های حاضر در جلسه روز سه شنبه به آسوشيتدپرس گفته است که بر اساس آنچه به نمايندگان آژانس گفته شده، «اطلاعات، معتبر است، اما امکان راستی آزمايی آن وجود ندارد.»


يکی ديگر از ديپلمات ها هم به اين خبرگزاری گفته است: «اگرچه اطلاعات ارائه شده قانع کننده است، اما بيشتر اين اطلاعات از پيش مشخص بوده و تنها مواردی که در اين جلسه تازه به نظر می رسيد تعدادی عکس و نمودار بود.»


واشينگتن، ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای در پوشش برنامه اتمی خود متهم می کند اما تهران اين اتهام را رد و هدف از برنامه هسته ای خود را توليد برق عنوان می کند.


سال گذشته، سازمان های اطلاعاتی آمريکا با انتشار گزارشی اعلام کرده بودند که ايران از سال ۲۰۰۳ برنامه توليد سلاح هسته ای خود را متوقف کرده است.


مذاکره در واشينگتن


در همين حال، وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که روز جمعه، ۲۹ شهريور ماه، جلسه ای را با حضور مذاکره کنندگان ارشد پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد همراه با آلمان، برای بررسی چگونگی موضع گيری در قبال گزارش آژانس برگزار خواهد کرد.


گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه منتشر شد، قرار است که پس از بررسی در شورای حکام این نهاد، در اختيار شورای امنيت سازمان ملل گذاشته شود.


وزرای خارجه کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا، همراه با آلمان، قرار است طی هفته آتی در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک، در خصوص ايران به بحث و تبادل نظر بپردازند.

به گفته مقام های وزارت امور خارجه آمريکا، ملاقات روز جمعه با هدف کسب آمادگی برای جلسه هفته آينده وزرای امور خارجه این شش کشور برگزار خواهد شد.


وزرای امور خارجه کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا، همراه با آلمان، قرار است طی هفته آتی در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک، در خصوص ايران به بحث و تبادل نظر بپردازند.


آمريکا و متحدان غربی اش خواهان تشديد تحريم های شورای امنيت عليه تهران هستند، اما روسيه و چين به شکل سنتی با سخت تر شدن تحريم ها مخالف اند.


پکن روز سه شنبه اعلام کرد که تشديد اقدامات تنبيهی، کمکی به حل بن بست فعلی نخواهد کرد. اين موضع در حالی اتخاذ شده است که يک روز پيش از آن گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد از احتمال تصويب تحريم های بيشتر عليه ايران سخن گفته بود.


همزمان اريک شواليه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نيز به خبرنگاران گفت که پاريس «راهی به غير از کار کردن برتحريم های جديد طی روزها و هفته های پيش رو ندارد.»


اين مقام فرانسوی، يافته های آژانس بين المللی انرژی اتمی را «مايه نگرانی شديد» دانست.


XS
SM
MD
LG